- Województwo podlaskie rozwija się wolniej niż pozostałe regiony w Polsce. Wcześniej naszą przewagą były niskie koszty pracy i utrzymania, ale to już nie wystarcza. Województwa, których PKB było niższe niż nasze, czyli Lubelskie i Podkarpackie, usilnie nas gonią - informuje Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.
- Z tego powodu postanowiliśmy, że nie będziemy w sposób tradycyjny celebrować dwudziestolecia istnienia fundacji. Jesteśmy w tak nieciekawym położeniu, że musimy robić coś więcej, niż świętować - wyjaśnia Andrzej Parafiniuk, prezes PFRR. - Dlatego postanowiliśmy uruchomić kampanię, która ruszy społeczeństwo - dodaje.
Jak Podlaskie wypada na tle pozostałych województw?
Wstępem jest kampania promocyjna. Forma i treść jej przekazu mają spowodować refleksję i sprowokować dyskusję nad stanem bieżącym, przyczynami oraz działaniami w celu poprawy sytuacji lub zabezpieczeniu przed jej pogorszeniem. Podlaskie będzie tutaj porównywane z innymi województwami pod kątem rozwoju gospodarczego.
- Jeżeli przyjmiemy PKB na mieszkańca jako miarę poziomu rozwoju gospodarczego to województwo podlaskie jest zapóźnione o 3 lata w stosunku do województwa lubuskiego i o ponad 4 lata w stosunku do średniej krajowej - podaje jako przykład Marek Dźwigaj.
Aby nasze województwo dogoniło pozostałe, nasza gospodarka musi wytworzyć rocznie dodatkowe wyroby i usługi na poziomie 10 mld zł.
- Jak to osiągnąć? Poprzez wzrost sprzedaży przeciętnej podlaskiej firmy o 15% - ale to jest mało prawdopodobne - zaczyna wymieniać wiceprezes PFRR. Uzupełnia, że rozwiązaniem może być utworzenie 3 dodatkowych film wielkości Mlekovity lub 6-7 tysięcy dodatkowych firm przeciętnej wielkości.
Jeżyk Przedsiębiorczy nauczy dzieci
Kampania "Postawmy na siebie" ma wpłynąć na rozwój podlaskiej gospodarki poprzez promowanie ludzi zaradnych i uczenie przedsiębiorczości dzieci i młodzieży. Wszystkie przedsięwzięcia z nią związane będą trwały rok. Kampania finansowana jest z pieniędzy pozyskiwanych przez PFRR z regionu.
Działania zaplanowane w ramach akcji to m.in. rozpropagowanie wśród najmłodszych edukacyjnych kolorowanek z Jeżykiem Przedsiębiorczym oraz konkursy dla uczniów podstawówek, gimnazjów i szkół średnich (dla młodszych - plastyczne, np. narysowanie wymarzonej firmy, pisemne - np. jak widzą siebie za 20 lat, dla starszych natomiast - tworzenie spotów reklamowych na temat regionalnych produktów, które do nich najbardziej przemawiają).
- Kolejny obszar działań będzie skierowany do tych, co mają potencjał do myślenia odważnego i bycia niezależnymi poprzez posiadanie własnej firmy - opisuje Andrzej Parafiniuk.
W jego ramach odbędą się m.in. dyżury ekspertów, podczas których młodzi ludzie będą mogli zapytać o swój pomysł na biznes oraz konkurs "pomysł na biznes" w formie wideo.
Podsumowanie kampanii odbędzie się 24 października podczas gali.
malgorzata.c@bialystokonline.pl