Mieszkańcy Białegostoku chętnie korzystają z podpowiedzi Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Średnio, miesięcznie, pomaga on 400 osobom.
- Aktualnie Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów udziela pomocy prawnej głównie na odległość - przez telefon i e-mail. Porady udzielane są także na piśmie. W sprawach wymagających udzielenia porady osobiście Rzecznik może podjąć decyzję o przyjęciu konsumentów w swoim biurze, jednak po wcześniejszym telefonicznym umówieniu - informuje Ewelina Puciłowska z Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Większość zgłaszanych spraw dotyczy reklamacji towarów (obuwia, odzieży, telefonów, laptopów, sprzętu agd, mebli) i nieprawidłowego świadczenia usług (napraw samochodów, usług remontowo-budowlanych, kurierskich).
- Z kolei w pierwszych miesiącach pandemii do Biura Rzecznika zgłaszało się wielu konsumentów, których sprawy poświęcone były m.in. imprezom weselnym, chrzcinom, komuniom, które nie mogły odbyć się z uwagi na zakazy prowadzenia takiej działalności i zakaz zgromadzeń. Chodziło o rozliczenie umów, odzyskanie wpłaconych zaliczek i zadatków. Mieszkańcy pytali także o zwroty opłat za zamknięte przedszkola, żłobki, kursy, szkolenia itp. - wymienia Puciłowska.
Porady telefoniczne udzielane są na bieżąco. Natomiast elektronicznie i na piśmie (w drobnych sprawach, niewymagających analizy dokumentacji), z reguły rozpatrywane są tego samego dnia lub w ciągu kilku dni. W sprawach skomplikowanych lub wymagających przeanalizowania obszernej dokumentacji, rzecznik na udzielenie odpowiedzi potrzebuje od kilkunastu dni do około miesiąca.
Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Białymstoku jest Jarosław Brzozowski. Jego biuro znajduje się w budynku przy ul. Lipowej 16, na parterze.
dorota.marianska@bialystokonline.pl