Końcówka roku to czas uchwalania budżetów na następne 12 miesięcy. Projekt tego najważniejszego – dotyczącego całego kraju - znamy już od września, ale to podczas najbliższych tygodni wyklaruje się jego ostateczny kształt.
W środę (28.11) sejmowa komisja finansów publicznych będzie rozpatrywać poprawki zgłoszone przez kluby. Przedstawiciele Platformy Obywatelskiej z naszego regionu zaproponowali 17 korekt dotyczących województwa podlaskiego na kwotę 700 mln zł.
- Tyle, ile PiS obiecał w ostatnich kampaniach wyborczych, a szczególnie w tej samorządowej, skłania nas do tego, żeby przez złożenie tych poprawek powiedzieć władzy sprawdzam – mówi Robert Tyszkiewicz, szef regionalnych struktur PO.
Co z tą Via Carpatią?
Pierwszą z poprawek, która ma być takim testem, jest przeznaczenie 50 mln zł na wybudowanie odcinka odcinka S19 od Białegostoku do Siemiatycz, wraz z obwodnicami tego drugiego miasta oraz Bielska Podlaskiego. Jest to jedna z części międzynarodowej Via Carpatii.
- Droga Via Carpatia łącząca północ i południe Europy jest wpisana do strategii rządowej, obecna w kilku exposé ministrów spraw zagranicznych, obecna jako wiodący projekt transportowy Polski na konferencjach międzynarodowych, tylko że kompletnie nierealizowana – mówi Robert Tyszkiewicz. - W kampanii wyborczej w 2015 roku posłowie PiS obiecywali, że wybudują ją szybciej niż zakładała to Platforma Obywatelska. Zgodnie z planem przyjętym przez rząd Ewy Kopacz budowa tej drogi miała się rozpocząć w 2018 roku.
Prócz tego działacze Platformy chcą, żeby w budżecie państwa znalazły się pieniądze m.in. na rozpoczęcie przebudowy drogi z Białegostoku do Augustowa (30 mln zł), wybudowanie i techniczne wyposażenie lotniska w Białymstoku (50 mln zł), rezerwę celową na budowę hali sportowej w Białymstoku (50 mln zł), rezerwę celową na budowę szpitala miejskiego w Białymstoku (15 mln zł) czy rezerwę celową na budowę Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku (25 mln zł). Największą pozycję – 100 mln zł – stanowi jednak punkt dotyczący budowy sieci gazowej w Suwałkach i włączenie do magistrali gazowej Polska-Litwa.
Miesiąc temu było w planach
Ważnym tematem jest także modernizacja linii kolejowej Łomża - Białystok, na którą PO chce przeznaczyć 80 mln zł w przyszłym roku.
- Otrzymałem dzisiaj korespondencję prezydenta Łomży Mariusza Chrzanowskiego, który protestuje przeciwko deklaracji PLK o wycofaniu się z modernizacji linii Łapy - Śniadowo i Śniadowo - Łomża, a jeszcze miesiąc temu minister z rządu PiS zapowiadał wielkie inwestycje na linii Łomża - Białystok i Łomża - Warszawa – przypomina Robert Tyszkiewicz.
Działacze PO zapowiadają, że będą informować o tym, jaki będzie rezultat ich starań, ale wierzą, że PiS dotrzyma składanych obietnic i wspomniane poprawki znajdą się w planie finansowym na następny rok.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl