- Gdyby 1,5 roku temu pracownicy ówczesnego zakładu w Białymstoku należącego do Spółki Agros Fortuna, nie podjęli wyzwania i nie założyli Spółki pracowniczej Agrovita, dziś ponad 200 osób nie miałoby pracy, a zakład z ponad 60 letnią tradycją zostałby zlikwidowany - mówi Prezes Agrovity Elżbieta Puławska - Breś. - W 2003 roku Spółka Agros Fortuna wystawiła białostocki zakład do sprzedaży. Firma przez pół roku poszukiwała inwestora, po tym czasie przeznaczyła zakład do likwidacji.
W sierpniu 2003 roku firma Agros Fortuna zaproponowała utworzenie spółki pracowniczej obecnemu Zarządowi. Każdy z zatrudnionych wówczas pracowników miał prawo dobrowolnego nabycia udziałów w spółce. Z tej możliwości skorzystały 32 osoby na 198 zatrudnionych. Dzięki tym osobom, które podjęły to wyzwanie, zainwestowały własne pieniądze oraz dzięki postawie i zaufaniu całej załogi, dziś pracę ma 218 pracowników a zakład po 1,5 roku funkcjonowania sukcesywnie zwiększa obroty, zaczyna osiągać zyski oraz zatrudnia nowych pracowników. Firma dostosowując się do potrzeb rynku i wymagań klientów poszerza asortyment i zdobywa nowe rynki.
Agrovita - producent m.in. majonezu, dżemów i przetworów warzywno-mięsnych, powstała w 2003 roku, po tym jak istniejący w Białymstoku zakład należący do Agros Fortuna został wystawiony do sprzedaży. Wtedy też podjęto decyzję o zawiązaniu spółki pracowniczej. Każdy z zatrudnionych wówczas pracowników miał prawo dobrowolnego nabycia udziałów w spółce. Z tej możliwości skorzystały 32 osoby na 198 zatrudnionych. Zakupiły one udziały na łączną kwotę 167 tys. zł. Majątek firmy został odkupiony od Agros Fortuny - kredyt jest spłacany na bieżąco.
Najbardziej znanymi wyrobem białostockiej Agrovity są flaki zamojskie, fasola po bretońsku, gołąbki podlaskie, majonez wyborowy, różne rodzaje musztardy, a także dżemy, marmolady i sosy. Bardzo ważną częścią działalności jest również produkcja usługowa na zlecenie Agros Nova wyrobów pod marką Krakus takich jak: ogórki konserwowe, zupy oraz soki.
- Około 50% wartości produkcji stanowią konserwy warzywno-mięsne - poinformowała na konferencji prasowej Prezes Agrovity Elżbieta Puławska-Breś. Głównym rynkiem zbytu jest Podlasie, jednak produkty Agrovity cieszą się także dużą popularnością na zachodzie Polski, głównie w dużych sieciach handlowych. Zamiarem białostockiej spółki jest inwestowanie w rynek polski i jego rozwój. Agrovita sprzedaje również swoje wyroby z powodzeniem na rynkach zagranicznych - np. konserwy mięsne w Wielkiej Brytanii, Belgii i Irlandii, majonez, musztarda, i sosy w USA, natomiast soki w Rosji. Obecnie firma zatrudnia 218 osób - o 43 osoby więcej niż w momencie utworzenia spółki.
W ubiegłym roku Agrovita otrzymała certyfikat dopuszczający produkowane wyroby z mięsem do sprzedaży w obszarze Unii Europejskiej. Pozytywnie przeszła też audit wojskowej inspekcji weterynaryjnej, zezwalający na sprzedaż produktów na potrzeby wojska.
Spółka Agrovita pracuje w oparciu o zintegrowany system zarządzania jakością ISO 9001, co potwierdzone zostało certyfikatem uzyskanym po audicie przeprowadzonym w marcu 2005 roku.