Podróż pociągami kiedyś i dziś. Wiele się zmieniło? [WYWIAD]

2019.10.22 08:07
Niegdyś pociągi były podstawowym środkiem transportu, obecnie na drogach jest coraz więcej samochodów. Jak zmienia się więc przewoźnik, by zachęcać do korzystania z jego usług?
Podróż pociągami kiedyś i dziś. Wiele się zmieniło? [WYWIAD]
Fot: Polregio

Dawniej brak samochodów, autobusów sprawiał, że ludzie podróżowali głównie pociągami. Aktualnie wiadomo – jest inaczej. Dominują samochody. Zapytaliśmy więc Renatę Gerasimiuk, rzecznika prasowego Polregio, jak zmieniły się pociągi i wszystko, co z nimi związane.

Niegdyś podróżowano głównie pociągami, potem się to trochę zmieniło. Jak wygląda sytuacja obecnie? Czy zainteresowanie tym środkiem transportu rośnie?

Wraz z rozwojem gospodarczym i technologicznym zmieniają się preferencje ludzi związane z podróżami. Kiedyś, gdy nie było tyle prywatnych samochodów, wszyscy korzystali ze środków transportu publicznego, autobusów i pociągów. W miarę rozwoju motoryzacji i większej dostępności samochodów osobowych część pasażerów zamieniła pociąg czy autobus na własny samochód.

Jednak w ciągu ostatnich kilku lat, a dokładnie od roku 2017, obserwujemy wzrost liczby pasażerów w naszych pociągach. Było to możliwe dzięki poprawie naszej oferty przewozowej, gdy Organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, zdecydował o zamówieniu większej liczby pociągów. Wraz z tym nastąpiła poprawa jakości przewozów, na co złożyło się kilka czynników. Dzięki modernizacji linii kolejowych pociągi mogą jeździć szybciej i tym samym czas przejazdu jest krótszy. Na podlaskich torach pojawiły się nowoczesne, wygodne pojazdy. Zostały wdrożone nowinki technologiczne, klimatyzacja, wi-fi, internetowe wyszukiwarki połączeń kolejowych i systemy sprzedaży biletów, a także atrakcyjne oferty promocyjne. Ponadto w ostatnich latach reaktywowano połączenia w turystycznych relacjach, tj. Białystok – Waliły i w tym roku Hajnówka – Siemianówka.

To wszystko spowodowało, że transport kolejowy stał się bardziej atrakcyjny i mógł konkurować z transportem drogowym.

Co zmieniło się w pociągach na przestrzeni lat?

Obecnie połączenia kolejowe są realizowane nowoczesnymi, nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami, które zupełnie nie przypominają tych sprzed kilkunastu lat. Tradycyjne pociągi z lokomotywą i wagonami, które kursowały na trasach z trakcją spalinową (Białystok – Suwałki, Białystok – Czeremcha, Hajnówka – Siedlce), zostały zastąpione szynobusami. Wszystkie szynobusy kursujące po Podlasiu to pojazdy nowe. Najstarsze z nich mają 13 lat. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprawiają, że są znacznie lżejsze, bardziej oszczędne, proekologiczne, a przy tym mogą osiągać większą prędkość. Wyposażone są w klimatyzację, monitoring, audiowizualny system informacji pasażerskiej.

Takie same rozwiązania techniczne posiadają również zmodernizowane składy elektryczne kursujące na trasach: Białystok – Szepietowo, Białystok – Ełk i Białystok – Kuźnica Białostocka. A w niektórych podróżni mają do dyspozycji ładowarki USB. W trzech z 22 pojazdów są zamontowane automaty biletowe, w których można nabyć bilet na przejazd za gotówkę oraz przy użyciu karty płatniczej.

W najbliższym czasie jeszcze cztery pojazdy zostaną wyposażone w automaty biletowe. We wszystkich nowych lub zmodernizowanych pojazdach jest dostępne wi-fi. Nasze pociągi są dostosowane do przejazdu osób z niepełnosprawnościami, w tym również ruchowo. Posiadają specjalne platformy lub podnośniki do załadunku wózków inwalidzkich, a wewnątrz pojazdu są wyznaczone miejsca do zamocowania wózka pasami.

Jakie jest nastawienie podróżujących, czy doceniają zmiany, które zostały wprowadzone?

Z rosnącej od kilku lat frekwencji pasażerów wnioskujemy, że poprawa komfortu podróżowania została zauważona przez naszych klientów. Nie bez znaczenia są także ułatwienia w zakresie obsługi klientów. Została stworzona platforma sprzedaży biletów online oraz aplikacja mobilna Polregio będąca własnością przewoźnika. Nowy system sprzedaży oraz współpracująca z nim aplikacja mobilna zostały wyposażone w szereg intuicyjnych, oczekiwanych przez pasażerów rozwiązań. Do tego doszła również możliwość zakupu biletów u obsługi pociągu przy pomocy karty płatniczej, ponieważ wszyscy nasi pracownicy posiadają terminale płatnicze.

Czy podróżujący mogą gdzieś zgłaszać swoje skargi, pomysły i uwagi? Czy są one rozpatrywane?

Tak, zachęcamy naszych pasażerów, aby zgłaszali wszelkie swoje uwagi i wnioski. Można to zrobić poprzez wypełnienie e-formularza na naszej stronie polregio.pl albo wydrukować formularz i po wypełnieniu wysłać go pocztą tradycyjną lub złożyć w kasie biletowej. Chętnie zapoznajemy się z opiniami podróżnych i wsłuchujemy się w nie. Poruszane kwestie dotyczącą spraw związanych z obsługą podróżnych, niewykorzystanych biletów na przejazd czy zmian w rozkładzie jazdy pociągów.

Wszystkie reklamacje i wnioski od podróżnych są rozpatrywane. Te, które dotyczą zmian do rozkładu jazdy, przesyłamy do Organizatora przewozów, dofinansowującego połączenia, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. To ważne, ponieważ wszystkie połączenia kolejowe muszą być uzgodnione z samorządem, który ma decydujący głos w tych sprawach.

Jak wygląda praca osób zatrudnionych przez Polregio? Czy posiada Pani jakieś dane np. ilu jest konduktorów?

W Polregio dbamy o to, aby naszym pracownikom dobrze się pracowało. To właśnie oni tworzą tę organizację i sprawiają, że praca w Polregio to ciekawa przygoda. U nas każdy jest ważny - razem możemy wpływać na komfort i bezpieczeństwo milionów pasażerów rocznie. Oferujemy szereg atrakcyjnych benefitów, możliwość rozwoju, zniżki na podróże koleją w Polsce i kolejami zagranicznymi. Zachęcam do odwiedzenia naszej nowej strony internetowej polregio.pl/pl/kariera/ przygotowanej specjalnie dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją zawodową podróż z Polregio. Można zapoznać się tam nie tylko z obecnymi wymaganiami dotyczącymi zawodów, takich jak np. konduktor czy maszynista, ale także znaleźć aktualne oferty pracy.

Co trzeba zrobić, by zostać konduktorem bądź maszynistą? I jakie są wady, zalety tej pracy?

Maszynista to odpowiedzialny zawód, którego wykonywanie od lat wzbudza szacunek, dumę i podziw. Głównym zadaniem maszynisty jest dowożenie pasażerów do stacji docelowej, zgodnie z obowiązującymi zasadami, warunkami i rozkładem jazdy. Maszynista jest też odpowiedzialny, podobnie jak kierowca, m.in. za widoczność – stan szyb przednich i reflektorów oraz także za ogrzewanie lub chłodzenie przestrzeni pociągu. Maszynistą może zostać każdy, kto ma ukończone 20 lat, wykształcenie minimum zawodowe, nie był karany, posiada bardzo dobrą kondycję zdrowotną, psychiczną i fizyczną - w końcu odpowiada za bezpieczeństwo tysięcy pasażerów. Szczególnie ważny jest bardzo dobry wzrok. Pragnę podkreślić, że co prawda zawód nazywa się "maszynista", ale śmiało mogą go wykonywać kobiety – ich liczba w naszych szeregach systematycznie rośnie.

Jakie są plany Polregio na najbliższe miesiące? Czy podróżni mogą spodziewać się jakichś nowości?

W połowie grudnia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Nie przyniesie on zbyt dużych zmian, jednak w tej chwili trwają jeszcze prace, zatem szczegóły podamy już wkrótce.

Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl

1650 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39