Oferty w przetargu otworzono już na początku października. - Procedura wyłonienia wykonawcy przedłużyła się jednak ze względu na protest wniesiony przez jedno z przedsiębiorstw startujących w przetargu - informował Karol Świetlicki z Urzędu Miejskiego. Dlatego dopiero 25 listopada podpisano umowę. Od razu przekazano też plac budowy.
- Jest to największy projekt we współczesnej historii Białegostoku - mówił tuż po złożeniu podpisu Truskolaski. - Największa dotychczas i największa z tych, które planujemy - uzupełniał jego zastępca, Adam Poliński.
Pracami zajmie się białostocko-łódzkie konsorcjum, w którym firma z naszego miasta jest liderem. - Mam nadzieję, że po wykonaniu tej inwestycji komunikacja ulegnie znaczącej poprawie, a roboty nie będą uciążliwe - mówił prezes PEUiM, Adam Dzięcioł. Zapewnił również, że spowodują one rozwój wielu białostockich firm, które są podwykonawcami.
Roboty będą prowadzone na 3,3 km ul. Maczka oraz na 200-metrowym odcinku Al. 1000-lecia Państwa Polskiego. Powstanie tam droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu oraz chodniki i ścieżki rowerowe wraz z drogami zbiorczymi. Inwestycja obejmuje również budowę obiektów inżynierskich: mostu nad rzeką Białą, wiaduktu w ciągu ul. Lodowej, estakady nad ul. Świętokrzyską, wiaduktu nad torami PKP oraz estakady nad Al. 1000-lecia. Na odcinku od mostu na rzece Białej do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską (obecnie wlot ul. Dziesięciny) przyjęto założenie wykorzystania istniejącej jezdni ul. Maczka na drogę zbiorczą oraz chodnik i ścieżkę rowerową. Nowe jezdnie wybudowane zostaną po stronie południowej. Wzdłuż drogi staną ekrany dźwiękoszczelne i zasadzone zostaną rośliny.
Roboty mają zakończyć się w marcu 2011 r. Wartość inwestycji to 165 mln zł. Umowa z wykonawcą opiewa na 158 mln. Ponad 75% kosztów pokryje unijny Program Rozwój Polski Wschodniej.
Przebudowana ulica będzie dostosowana do parametrów dróg przyśpieszonych - znajduje się w ciągu dróg krajowych nr 8 i 65. Wkrótce ruszą także przygotowania do budowy kolejnych odcinków Trasy Generalskiej - ulic Kleeberga i Andersa. Ich ukończenie planuje się na przełom 2013 i 2014 r.