Zadłużenia są ogromne
Jak wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA i programu Rzetelna Firma, zadłużenie sprzedawców internetowych w Polsce wynosi obecnie 231,1 mln zł.
Większość z nas, kupując przez internet nie sprawdza rzetelności e-sklepu bądź robi to zbyt pobieżnie. Bądźmy czujni, bo łatwo możemy zostać oszukani.
- Niestety wiara w to, że każdy sprzedawca jest dobroduszny, jak święty Mikołaj może nas to słono kosztować. I nie chodzi tylko o szkody finansowe. W przypadku nieotrzymania towaru stracimy pieniądze i nerwy, a jeśli miał to być prezent, rozczarujemy bliskich. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie wiarygodności biznesowej sklepów zanim zdecydujemy się na wirtualne zakupy - mówi Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.
W ubiegłym roku zadłużenie sklepów internetowych wynosiło 172 mln zł, teraz o prawie 30 mln zł więcej.
Okazuje się, że najwięcej niezapłaconych zobowiązań mają kontrahenci sprzedający towary w serwisie Allegro. Jak wynika z danych KRD - są oni winni wierzycielom ponad 190 mln zł.
To ważne informacje, szczególnie, że już za chwilę internauci zaczną zamawiać świąteczne prezenty.
- Jeśli sklep jest zadłużony u dostawców towarów, możemy nie doczekać się zamówionego prezentu, a zawodu, jaki sprawimy w święta dzieciom, nie da się zrekompensować w żaden sposób. Pamiętajmy, że na rynku funkcjonują "Dobre Zasady e-commerce", określające kryteria wiarygodności sklepów internetowych. M.in. powinny one udostępniać swoje pełne dane, a nie jedynie e-mail, umożliwiać kontakt nie tylko poprzez formularz online, ale także telefoniczny oraz wskazywać procedurę zwrotów i reklamacji - stwierdza Mirosław Sędłak.
Klienci powinni sprawdzać, z jakim sprzedawcą maja do czynienia
Przed zakupami warto też sprawdzić, czy sprzedawca nie figuruje w KRD i czy ma na swojej stronie Certyfikat Rzetelności.
- Wystarczy w niego kliknąć i otrzymamy aktualną informację w tym zakresie. Informacja o braku długów daje bowiem klientom i partnerom biznesowym sygnał, że transakcja w danym sklepie nie stwarza ryzyka jego niewypłacalności -. wyjaśnia prezes Rzetelnej Firmy.
Z najnowszych danych wynika, że najwięcej zasłużonych sklepów internetowych jest na Mazowszu, Śląsku i w Małopolsce. Nieciekawie jest też w woj.: pomorskim i wielkopolskim.
Woj. podlaskie jest w pierwszej trójce, jeśli chodzi o najmniej zadłużone e-punkty sprzedaży. Z problemami finansowymi borykają się 62 takie podmioty. Dobrze się mają także sklepy internetowe w świętokrzyskim i opolskim (tu długi nie sięgają łącznie nawet 2 mln zł)
Jak podaje Bisnode, aktualnie na polskim rynku działa ok. 20 000 sklepów internetowych, z których ponad 80 proc. kończy działalność po 2-3 latach.
justyna.f@bialystokonline.pl