- Stawiamy w tym roku na turystę, który jest aktywny. Takiego turystę chcemy przyciągnąć - mówi Magdalena Łyżnicka-Sanczenko, szefowa Departamentu promocji i współpracy z zagranicą Urzędu Marszałkowskiego.
Nowe działania reklamowe mają podkreślać wyjątkowość województwa podlaskiego, prezentować unikalne połączenie regionalnych tradycji z nowoczesną dynamiką. Słowem: bogactwo różnorodności.
Bania w Podlaskiem
Głównym elementem kampanii promującej nasz region jest spot "Natura przejawia się różnie". Wykorzystane w nim plenery kręcono tej zimy przy temperaturze -20° C na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego, Biebrzańskiego Parku Narodowego i w Puszczy Knyszyńskiej. Zdjęcia z udziałem aktorów wykonano w miejscowości Wodziłki na Suwalszczyźnie, w autentycznej czarnej bani, czyli saunie parowej. W filmie wzięli udział aktorzy z Warszawy i Gdańska oraz... stado żubrów, które jak mówią twórcy, wcale nie było łatwo spotkać.
Autorzy zaznaczyli, że wybrali plenery zimowe, gdyż są oryginalne - wszyscy robią filmy reklamowe latem. Poza tym jesteśmy kojarzeni z regionem zimnym.
Kąpiele w baniach, przeniesione na nasz grunt przez staroobrzędowców, dla których stanowiły ważny zwyczaj religijny, są dziś jedyną w swoim rodzaju atrakcją turystyczną, niespotykaną w innych częściach kraju. Ta ekstremalna rozrywka ma oddawać klimat województwa podlaskiego. Pokazywać, jak w niebanalny sposób można tu spędzić czas, oderwać się od wielkomiejskiego zgiełku, dać się ponieść szaleństwu i choć na chwilę uwolnić swoją dziką naturę.
- Dzikie Podlasie jest fajne, warto tu przyjechać - twierdzi marszałek województwa, Jarosław Dworzański. Jednocześnie zaznacza, że spot ma zachęcić by odwiedzać nasz region o każdej porze roku.
Stworzony przez ludzi stąd
Producentem spotu jest Laboratorium Obrazu - studio prowadzone przez białostoczanina Krzysztofa Kiziewicza, autora licznych filmów, multimediów, organizatora inicjatyw artystycznych i prospołecznych. Kiziewicz do współpracy przy spocie zaprosił wielu twórców także związanych z województwem podlaskim.
W filmie oprócz oryginalnych ujęć filmowych wykorzystano animacje komputerowe nawiązujące do kolorowego systemu identyfikacji wizualnej województwa, zaprojektowanej przez Leona Tarasewicza.
Kierowany do całej Polski
Podlaskie do bani, ale przede wszystkim Polska - spot jest adresowany głównie do odbiorców spoza naszego regionu. Reklama będzie emitowana od 18 kwietnia przez miesiąc na antenach telewizji ogólnokrajowych - TVN, TVN 24, TVN Meteo oraz Discovery Channel, Discovery World, Discovery Historia, TLC, a także w internecie. Została przygotowana w trzech wersjach: po 30, 60 i 90 sekund.
Oprócz prezentowanego dziś filmu, Urząd Marszałkowski ma w zanadrzu na ten rok jeszcze jeden. Jego premiera odbędzie się w maju, gdy ruszy specjalna kampania skierowana do mieszkańców Warszawy. Jej szczegóły mają być znane wkrótce.
Koszt produkcji obu filmów to 95 tys. zł brutto. Pokryły go środki unijne.