Sklepy internetowe inwestują, mniejsze potrzebują nieco wsparcia
Rynek kosmetyków w Polsce od lat odnotowuje regularne wzrosty, a prognozy zapowiadają się bardzo optymistycznie. Dla firm działających w tym obszarze coraz bardziej istotny staje się kanał sprzedaży online, w którym kosmetyki są jedną z najważniejszych linii asortymentowych.
Potencjał e-sprzedaży dostrzegły znane sklepy internetowe, które inwestują w swój rozwój oraz poszerzanie asortymentu. Z trendu korzystają także mniejsze drogerie internetowe, takie jak La Rose, które by utrzymać odpowiednią dynamikę wzrostów, potrzebują dodatkowego finansowania.
To właśnie drogeria La Rose dołączyła do partnerów Podlaskiego Funduszu Kapitałowego i w ramach podpisanej w styczniu 2020 roku trzyletniej umowy otrzymała dofinansowanie w wysokości 0,5 mln zł. Warunki transakcji zostały wynegocjowane indywidualnie, a za podstawę przyjęto formułę finansowania private debt, które fundusz, jako jeden z niewielu, oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom.
Podlaski Fundusz Kapitałowy jest jednym z najstarszych funduszy venture capital działających w Polsce. Został utworzony w 1995 roku, w ramach Polsko-Brytyjskiego Programu Rozwoju Przedsiębiorczości. Od tamtej pory zrealizował kilkadziesiąt inwestycji na łączną kwotę około 45 mln zł, z sukcesem finalizując wiele transakcji. PFK oferuje przedsiębiorstwom finansowanie typu venture capital oraz private debt. Maksymalna kwota zaangażowania w jeden podmiot wynosi 1,5 mln zł. Z finansowania mogą korzystać startupy generujące pierwsze przychody ze sprzedaży, jak również firmy będące w fazie dalszego rozwoju i ekspansji.
La Rose stawia na kosmetyki naturalne
La Rose zajmuje się w sprzedażą internetową kosmetyków naturalnych, koncentrując się przede wszystkim na tych pochodzących z Korei Południowej. Jest autoryzowanym dystrybutorem kilkunastu koreańskich marek, jak między innymi Pyunkang Yul, iUNIK, Heimish, COSRX, Yadah. Drogeria specjalizuje się w segmencie kosmetyków pielęgnacyjnych (twarz, ciało, włosy).
Jej model biznesowy opiera się na budowie wysokiej jakości, wyselekcjonowanych kosmetyków do wieloetapowej pielęgnacji skóry oraz szybkiej obsługi wysyłek do 48 godzin.
- Polska jest jednym z największych rynków kosmetyków w Europie, obecni są tutaj wszyscy światowi giganci kosmetyczni. W związku z opanowaniem rynku drogerii stacjonarnych przez koncerny międzynarodowe, jedyną szansą na szybki debiut nowych marek stał się rynek e-commerce - mówi Monika Nowakowska, współwłaścicielka drogerii La Rose.
Jak również dodaje: - Dotyczy to zwłaszcza kosmetyków naturalnych. Zakupy kosmetyków w Internecie wbrew pozorom są bardziej przemyślane, bo klient kupuje w wielu e-sklepach, na podstawie informacji o składach, korzyści wynikających z działania składników aktywnych i oczywiście rekomendacji - głównie ze strony influencerów działających w social mediach. Największym wyzwaniem przy rozwijaniu sklepu internetowego jest budowa odpowiedniego portfolio kosmetyków, systematyczne wprowadzanie nowości oraz nieustające śledzenie trendów na rynku kosmetycznym. Trzeba cały czas być na bieżąco z modnymi składnikami aktywnymi. Strategia asortymentowa i dobry serwis logistyczny to podstawa.
Teraz ma szansę rozwinąć się
Największą barierą w rozwoju La Rose stała się kwestia finansowania zapasu, który w 95% przypadków wymaga przedpłaty. Przeszkodą dla uzyskania kredytu w odpowiedniej wysokości była zbyt krótka historia kredytowa oraz brak wystarczających zabezpieczeń. Konkurencyjną ofertę finansowania zaproponował fundusz, który kieruje się mniej rygorystycznymi zasadami.
- Drogeria La Rose jest szybko rosnącą spółką. Zarząd posiada bogate doświadczenie oraz jasną i spójną strategię dalszego rozwoju. Dla nas to podstawowe warunki, na jakich opieramy współpracę, a zarazem kryteria, jakie musi spełnić firma starająca się o finansowanie - mówi Krystyna Kalinowska, dyrektor inwestycyjny w Podlaskim Funduszu Kapitałowym.
Finansowanie dłużne typu private debt to ciekawa propozycja dla firm, które potrzebują kapitału na rozwój swojej działalności.
- To forma pośrednia między długiem a kapitałem. Klient ma możliwość pozyskania dużo wyższej kwoty niż pozwala na to bieżąca zdolność kredytowa. Oferta jest tu każdorazowo "szyta na miarę" i bazuje na ocenie potencjału danej firmy. Największe zalety tej formy finansowania to elastyczność w kwestii warunków spłaty oraz zabezpieczeń, ale też zindywidualizowany charakter, przez co jest to rozwiązanie atrakcyjne, niezależnie od branży – dodaje Krystyna Kalinowska.
Ostatni raport Gemius na temat e-commerce w Polsce podaje, że liczba Polaków kupujących online rośnie. Można więc spodziewać się, że ilość firm działających w e-commerce także będzie wzrastać. Wiele z nich zmierzy się z problemem, w jaki sposób sfinansować swój dalszy rozwój. Bardziej dostępna oferta funduszy kapitałowych stanie się w takiej sytuacji atrakcyjną alternatywą.
ewa.r@bialystokonline.pl