Tytuł "Podlaska Marka Roku" przyznawany jest w trzech kategoriach: Smak Roku 2005, Miejsce Roku 2005 i Pomysł Roku 2005. Do tegorocznej edycji zgłoszono 131 produktów, w kategorii SMAK - 55 produktów, 38 w kategorii MIEJSCE i 38 w kategorii POMYSŁ.
Kapituła konkursowa, której przewodniczył Marszałek województwa - Janusz Krzyżewski, ogłosiła nominacje w poszczególnych kategoriach oraz wyniki plebiscytu internautów. Spośród wszystkich zgłoszonych produktów, z każdej kategorii nominowano 5. Wśród nominowanych w kategorii SMAK znalazły się: Nalewka Biebrznięta, Masło Ekstra, Kołduny Tatarskie, Kakory Pogorzelskie z soczewką oraz Chleb żarnowy. W kategorii POMYSŁ nominowane zostały: Trzeźwa 18- stka, Koncentrat ENERGO dla krów mleczych, Seria rolników ciągniczych firmy Pronar, SILVARIUM - ogród leśny Puszczy Knyszyńskiej i "Na Podlasie po zdrowie" - ośrodek wczasowo-rehabilitacyjny Sosenka. Nominacje w kategorii MIEJSCE otrzymały: Klasztor nad Wigrami, Ośrodek Maniac Gym w Białymstoku, Muzeum Rolnictwa im. ks. Kluka w Ciechanowcu, Twierdza Osowiec oraz Wigierski Park Narodowy.
Wyłoniono rownież zwycięzców internetowego plebiscytu. Głosowanie odbywało się na portalu Wrota Podlasia w dniach od 12 stycznia do 10 marca. W kategorii POMYSŁ zwyciężył nasz portal z liczbą 5187 głosów. Natomiast w kategorii MIEJSCE wygrało Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu - 6858 głosów, a w SMAK-u niepokonany okazał się Serek Filipek, który otrzymał 12932 głosów. Łącznie w internetowym plebiscycie oddano 63 tysiące 94 głosy. Laureatów konkursu poznamy 18 marca podczas uroczystej Gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Koncertem Kayah zostanie zainaugurowana również kampania promocyjno - informacyjna "CZAS NA PODLASKIE".