Początkowy fragment Via Baltici ma wykonawcę

2018.01.31 17:05
Rusza budowa rozpoczynającego Via Balticę fragmentu ekspresówki S61. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą, który będzie m.in. odpowiedzialny za połączenie tej drogi z trasą S8.
Początkowy fragment  Via Baltici ma wykonawcę
Fot: GDDKiA
Podpisanie umowy na budowę pierwszego fragmentu Via Baltici

Przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i Iwony Stępień–Kotlarek, zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz wiceministra rozwoju Witolda Słowika, podpisali umowę z firmą RUBAU. Przewiduje ona zaprojektowanie i wybudowanie do 2021 r. odcinka S61 od węzła "Podborze" do węzła "Śniadowo" (w kierunku Łomży), czyli pierwszego odcinka Via Baltici.

Inwestycja ta to właściwie niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Ale to także strategiczny węzeł Podborze w rejonie Ostrowi Mazowieckiej łączący Via Balticę (S61) z droga ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok. To właśnie on będzie jednym z największych skrzyżowań bezkolizyjnych na całej Via Baltice, co jest oczywiste, jako że w tym miejscu ruch tranzytowy z krajów bałtyckich będzie się łączył z siecią polskich autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na zachód Europy.

– Via Baltica za parę lat napisze historię polskiej infrastruktury od nowa. To wielki krok naprzód, wielkie wyzwanie i ogromna satysfakcja, że powstają kolejne drogi. Jak ważne jest to przedsięwzięcie, świadczy fakt, że trasa zapewni połączenia drogowe Polski z Litwą, Łotwą i Estonią. Trzeba pamiętać, że Via Baltica, poza połączeniem międzynarodowym, przede wszystkim zmienia Polskę lokalną, oferując mieszkańcom wschodnich województw nowe, bezpieczne, łatwiejsze i szybsze połączenia – mówił wiceminister Słowik. 
 
Realizacja zadania przewidziana jest w systemie "Projektuj i buduj". W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca) w tracie budowy. To oznacza, że wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
 
Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 w nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany "Podborze" i węzeł "Komorowo" oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także około 40 kilometrów dróg niższych kategorii .

Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl

1704 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39