Ulica Filipowicza - tam ma pojawić się aktywne przejście dla pieszych
26 sierpnia bieżącego roku Zarząd Dróg Miejskich ogłosił zamówienie (do kwoty 130 000 złotych netto) na dostawę, wymianę i montaż aktywnego przejścia dla pieszych na ulicy F. Filipowicza. Jak się okazało, chętnych do realizacji tej inwestycji pojawiło się całkiem sporo - wpłynęło aż osiem ofert z całej Polski. Większość z nich mieści się w puli przeznaczonej przez ZDM na inwestycję. A najtańszy oferent chce cztery razy mniej niż zostało to założone przez ZDM.
W zakres zamówienia wchodzi: demontaż istniejących 2 szt. znaków aktywnych wraz ze słupkami, przekazanie zdemontowanych części do recyklingu oraz utylizacja elementów nie nadających się do powtórnego przetworzenia, dostawa i montaż aktywnych punktowych elementów najezdniowych typu LED (w osłonie żeliwnej, ilość 8 sztuk).
Odnośnie elementów również podano szczegółowe wytyczne: elementy te należy zamontować po 4 sztuki wzdłuż przejazdu rowerowego i przejścia, po obu jego stronach, na prawej części jezdni. Element ma emitować pulsujące światło ostrzegawcze, zapalające się po wykryciu pieszego lub rowerzysty. Elementy muszą być odporne na warunki zimowe oraz pługoodporne, a zasilanie punktów powinno odbywać się ze sterownika.
Zwycięski oferent powinien także dostarczyć i zamontować znaki D-6b na żółtym odblaskowym, fluorescencyjnym tle w ilości 2 szt. wraz ze słupkami ocynkowanymi, o długości umożliwiającej umieszczenie znaków na wysokości wymaganej przepisami, dostarczyć i zamontować lampy ostrzegawcze, które umieszczone będą nad dwoma znakami D-6b, dostarczyć, zamontować i skalibrować czujniki ruchu do aktywacji systemu w obrębie przejścia i przejazdu, czujniki radarowe lub termiczne do zastosowania na zewnątrz oraz zasilić zamontowane znaki z najbliższych słupów oświetleniowych, położyć okablowanie, podłączyć kable do lamp oraz szafy sterowniczej.
Najtańsza oferta wynosi 21 tysięcy złotych. Najdroższa przekroczyła 100 tysięcy złotych. Teraz urzędnicy mają czas, aby przeanalizować dokumenty pod względem formalno-prawnym. Aktywne przejście na ulicy Filipowicza powinno być gotowe w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
Przebudowa ulicy Barszczańskiej - miasto znalazło trzech chętnych do realizacji tej inwestycji
Do przetargu stanęły trzy firmy, oferując kwoty: PW Izbiccy Aneta Izbicka - 1 097 003,56 zł, Strabag Sp. z o.o. - 1 047 625,76 zł i UAB „Šiauliu plentas" Sp. z o. o. Oddział w Polsce - 898 905,71 zł.
Pracom budowlanym ma zostać poddany odcinek od ulicy Klepackiej do ul. Meksykańskiej. Na przebudowę ul. Barszczańskiej miasto przeznaczyło kwotę w wysokości 1,4 miliona. Okazuje się, że i tym razem miejska kasa sporo zaoszczędzi. W przetargu udział wzięły trzy firmy i wszystkie trzy złożyły ofertę poniżej zakładanego przez miasto progu. W tej chwili trwa już analizowanie dokumentów od strony prawno-formalnej. W najlepszej opcji miasto zaoszczędzi nawet pół miliona złotych. Termin wykonania robót to trzy miesiące od dnia przekazania placu budowy.
Inwestycja ma objąć: rozbiórkę krawężników i opasek przy jezdni, usunięcie warstw bitumicznych z jezdni, miejscowe rozbiórki chodnika, rozbiórkę chodnika, rozbiórkę przyłącza kanalizacji deszczowej i wpustu ulicznego, budowę przyłącza kanalizacji deszczowej do wpustu ulicznego, ustawienie nowych krawężników, budowę jezdni, budowę wyniesionych przejść dla pieszych, remont istniejących chodników – wymiana na nowe uszkodzonych płytek, usuniecie miejscowych zadoleń, wykonanie oraz zatwierdzenie projektów Stałej Organizacji Ruchu oraz Czasowej Organizacji Ruchu oraz usunięcie kolizji istniejącej sieci elektroenergetycznej SN należącej do PGE Dystrybucja S.A.
Parking przy węźle intermodalnym nadal bez pomysłu na zagospodarowanie. A miasto ma swoje wymagania
Miasto Białystok ogłosiło kolejny (trzeci) przetarg na opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu przy wejściach do nowego tunelu pieszo-rowerowego przy dworcu. Wcześniejsze dwa przetargi zakończyły się fiaskiem - za pierwszym razem zabrakło chętnych, a za drugim oferent chciał znacznie więcej niż na inwestycję przeznaczyło miasto. Oferty można składać do 18 września.
Projekt powinien zawierać: pomysł na zagospodarowanie terenu, w tym m. in. "zielony parking", który powinien być spójny z otoczeniem pod kątem istniejącej zieleni, ciągów komunikacyjnych oraz nieść korzyści związane z zacienieniem i zagospodarowaniem wody opadowej (błękitno-zielona infrastruktura). Nawierzchnia parkingu powinna być wykonana z materiałów wodoprzepuszczalnych, wykonawca powinien rozważyć również system antykompresyjny, zapobiegający zagęszczaniu podłoża umożliwiający swobodny przepływ wody, zgodnie z obowiązującymi przepisami unikając wycinki drzew i krzewów.
Ponadto, w ramach opracowanej koncepcji należy przewidzieć obszary biologicznie czynne w formie wydzieleń, wysepek, wyniesień itp. między miejscami parkingowymi, pod nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej – rośliny powinny dostosowane do miejskich warunków oraz klimatu północno – wschodniej Polski; nasadzenia roślin w formie bylin i krzewów o dużych walorach dekoracyjnych dobrane pod kątem zachowania ciągłości kwitnienia w okresie wegetacyjnym oraz przewidzieć automatyczny system nawadniania.
Wykonawca w swoim projekcie powinien znaleźć także miejsce na małą architekturę w nawiązaniu do istniejącej na terenie centrum przesiadkowego, zachowując spójność kolorystyczną, a może to być np. wiata na rowery, ławki, kosze na śmieci, latarnie oświetleniowe oraz stojaki rowerowe. Wykonawca powinien również zaprojektować oświetlenie dekoracyjne, uwzględnić oznakowanie miejsc parkingowych z oznaczeniem jak w strefie płatnego parkowania z ustawieniem parkomatów oraz zapewnić dostępność terenu placu w pełnym jego wymiarze osobom z ograniczeniami ruchu.
Gdyby trzeci przetarg poszedł po myśli urzędu miejskiego, planowanego ukończenia robót budowalnych można spodziewać się w okolicy 30 listopada 2026 roku.
24@bialystokonline.pl