PKP: Przyśpieszyła budowa trasy Rail Baltica

2014.10.25 00:00
Modernizacja trasy Warszawa – Białystok wyraźnie przyspieszyła. To efekt wstrzymania ruchu pociągów na odcinku linii kolejowej między Tłuszczem a Łochowem - informuje PKP.
PKP: Przyśpieszyła budowa trasy Rail Baltica
Fot: PKP

Konieczność budowy nowego mostu na Liwcu była jedną z głównych przyczyn całkowitego, dwutorowego, zawieszenia ruchu kolejowego na odcinku pomiędzy Tłuszczem a Łochowem. Pociągi nie jeżdżą tą trasą od 12 października. W zamian uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza, która zapewnia pasażerom dojazd z Białegostoku i miejscowości pośrednich do Warszawy. Ruch na linii zostanie wznowiony w grudniu 2015 roku.

Wstrzymanie ruchu pociągów umożliwiło znaczące przyspieszenie tempa robót na trasie. Wszędzie tam, gdzie wykonawca uzyskał pozwolenie na budowę widać robotników. Są miejsca, gdzie mieszkańcy już lada dzień będą mogli korzystać z pierwszych efektów prac. Tak jest np. w miejscowości Chrzęsne, gdzie na bazie porozumienia pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a gminą Tłuszcz powstaje ok. 1,5 km asfaltowej drogi. Pierwotnie PLK miały tam wybudować przejazd technologiczny wzdłuż torów. Kilkanaście metrów dalej przebiegała wyeksploatowana droga gminna. Stronom udało się porozumieć i z korzyścią dla mieszkańców, wykonać jedną drogę, w wyższym standardzie.

W kilku miejscowościach (m.in. Zagościńcu, Klembowie i Jasienicy) na przystankach, trwa budowa wygodniejszych, wyższych peronów, które będą wyposażone w ławki, oświetlenie, elektroniczne wyświetlacze do prezentacji komunikatów oraz nowy system nagłaśniający.

W wielu miejscach na trasie widać ekipy wykonujące prace torowe (układanie podkładów i szyn), a także teletechniczne i energetyczne. Całość ma zakończyć się jesienią 2016 r.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tą trasą z prędkością 160 km/godz. Wyraźnie poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają wygodne i funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ramach projektu zostanie wykonane 66 km linii kolejowej (156 km torów), 183 km sieci trakcyjnej, 140 ogrzewanych rozjazdów, 9 mostów kolejowych, 38 peronów, 8 skrzyżowań bezkolizyjnych oraz 57 km ekranów akustycznych.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1857 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39