Nowa inwestycja - by podróżowało się lepiej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o nowej inwestycji na terenie województwa podlaskiego, w Hajnówce, realizowanej w ramach projektu "Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych - etap II". Dzięki niej podróże będą wygodniejsze, a ruch pociągów dalekobieżnych sprawniejszy.
Podpisano już umowę z wykonawcą - firmą INTOP Warszawa Sp. z o.o. - opiewającą na kwotę 32 milionów złotych netto. Zostanie ona sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
- W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ torowy – zwiększą się możliwości ruchu przez stację składów nadjeżdżających od strony Bielska Podlaskiego i Czeremchy. Pociągi będą mogły krzyżować się, czyli mijać w obrębie stacji. W tym celu zabudowane zostaną dwa dodatkowe rozjazdy i elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wymiana urządzeń sterowania w nastawni oraz na sąsiadującym z nią przejeździe kolejowo-drogowym w ul. Warszawskiej dodatkowo zwiększy poziom bezpieczeństwa - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zaplanowano również budowę nowego peronu nr 5 oraz wydłużenie istniejącego peronu nr 4. W efekcie oba będą miały po 250 metrów długości i umożliwią sprawne przyjmowanie długich pociągów dalekobieżnych. Nowy peron powstanie w pobliżu ulicy Warszawskiej w Hajnówce i parkingu dla samochodów. Znajdą się na nim wiaty, ławki i niezbędne oznakowanie, a pochylnia zapewni dostęp dla osób o ograniczonej mobilności.
6 lat temu zdecydowano się na zwiększenie komfortu i możliwości podróży ze stacji w Hajnówce
Planowane obecnie prace to kolejny krok w modernizacji stacji Hajnówka. Roboty budowlane rozpoczną się w przyszłym roku. Ich zakończenie zaplanowano na przełom 2024 i 2025 roku. Inwestycja realizowana będzie w formule "projektuj i buduj".
Do tej pory - w latach 2017-2021 - ze wsparciem unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przeprowadzono roboty modernizacyjne na stacji oraz nieczynnej linii kolejowej Lewki – Hajnówka. Ich celem było dostosowanie infrastruktury do powrotu ruchu pociągów regionalnych i transportów towarowych. Dzięki inwestycji po 25 latach pociągi wróciły na linię.
ewa.reducha@bialystokonline.pl