O czym trzeba pamiętać?
Przedsiębiorca, który wypłaca świadczenia, musi pamiętać, by podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika. Okazuje się, że nieprawidłowy numer jest najczęściej popełnianym błędem.
- Jeżeli w roku 2018 r. zatrudniałeś pracowników (bez względu na rodzaj umowy) i byłeś płatnikiem podatku dochodowego, musisz przekazać urzędowi skarbowemu do 31 stycznia 2019 r. oraz pracownikowi do 28 lutego 2019 r. informacje o wysokości osiągniętych przychodów (dochodów) oraz o pobranych zaliczkach w 2018 r. - przypomina Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej.
Prawidłowe wpisanie identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) pracownika bądź podatnika umożliwi przygotowania dla niego poprawnego zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-38 za rok 2018.
Co, gdy pracownik jest cudzoziemcem?
Wiele pytań pojawia się, gdy podwładny jest cudzoziemcem i zamieszkuje na terytorium naszego kraju. Pracodawca musi mieć świadomość, iż powinien on posiadać PESEL. Warto pamiętać, że rejestracją danych w rejestrze PESEL zajmują się organy gminy, które są właściwe do: zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca, złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
- Cudzoziemcy, którzy są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkowie ich rodzin zamieszkujący w Polsce, mają obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Natomiast pozostali cudzoziemcy powinni się zameldować najpóźniej w ciągu 4 dni – przypomina rzecznik IAS.
Cudzoziemcy przebywający na terenie Polski krócej niż 30 dni są zwolnieni z obowiązku meldunkowego.
justyna.f@bialystokonline.pl