Od wtorku (16.03) zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Dotychczas, od momentu pojawienia się pandemii, większość pacjentów musiała korzystać z teleporad. Teraz zostały one ograniczone.
- Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady. To pacjent wybiera, jaką formę wizyty preferuje - mówi Beata Leszczyńska z podlaskiego NFZ.
Kiedy bezpośrednia wizyta?
Z wizyty w przychodni mogą skorzystać osoby, które cierpią na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie ich stanu zdrowia lub zmieniły się objawy. Bezpośrednia wizyta powinna się odbyć również kiedy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej. Zgłaszać się prosto do przychodni mają prawo także rodzice z dziećmi, które nie ukończyły jeszcze 6 lat. Teleporada nie obowiązuje też, jeżeli czeka nas pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazaliśmy w deklaracji wyboru.
A jeżeli medyk odmawia przyjęcia w gabinecie, można zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić tę oraz inne nieprawidłowości.
Kiedy teleporada?
Natomiast z teleporady powinny korzystać osoby, w przypadku których istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2. To samo dotyczy osób, które potrzebują recepty na leki bądź zaopatrzenie w wyroby medyczne niezbędne do kontynuacji leczenia. Dzwonić muszą także ci, którzy potrzebują zaświadczenia o stanie zdrowia. Teleporada obowiązuje też dzieci do 6. roku życia w przypadku porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście,
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
dorota.marianska@bialystokonline.pl