Na początku pojawił się pomysł likwidacji - od 1 stycznia 2018 r. - obowiązku meldunkowego. Jednak rządzący zmienili zdanie i uchwalili ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Została ona już także podpisana przez Prezydenta RP.
Zgodnie z nowymi regulacjami sprawy meldunkowe będzie można załatwić bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie, wyłącznie w formie elektronicznej. Zmiany dotyczą również samego formularza, który pozwala na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego, a także odwrotnie.
Wprowadzono też zasady nadawania numeru PESEL wszystkim cudzoziemcom dokonującym zameldowania na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski, z wyjątkiem tych, których pobyt w naszym kraju ma charakter krótkotrwały lub tranzytowy. Wydłużono również okres przez jaki cudzoziemcy zwolnieni są z obowiązku meldunkowego z 14 do 30 dni.
Zmiany - o których mowa - uzasadniane są tym, że "gromadzenie danych o miejscu zamieszkania wszystkich obywateli i cudzoziemców w jednym wspólnym rejestrze PESEL będzie znacznym ułatwieniem dla funkcjonowania i wpłynie na usprawnienie realizacji zadań przez administrację rządową i samorządową w takich dziedzinach jak: bezpieczeństwo publiczne, powszechny obowiązek obrony, zabezpieczenie społeczne, statystyka, zapewnienie potrzeb ludności w zakresie edukacji, organizacja wyborów i referendów lokalnych i krajowych, określenie właściwości miejscowej organów publicznych i sądowych w toczących się sprawach".
dorota.marianska@bialystokonline.pl