Nowoczesny sposób na badanie infrastruktury kolejowej
Jeden z najnowocześniejszych w Europie pojazdów do badania infrastruktury kolejowej pojawi się na polskich torach. Za pomocą laserów mierzy się geometrię toru i szyn, sprawdzany jest stan podkładów. Systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. Umożliwia również wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Dzięki specjalistycznym czujnikom, które są umieszczone w drezynie, można odwzorować jazdę pociągu. Dzięki uzyskanym w ten sposób danym eksperci mogą wykryć różnego rodzaju usterki wpływające na jakość jazdy pociągu, co przekłada się rzecz jasna na komfort pasażerów.
Kamery zamontowane w pojeździe dokładnie rejestrują szlak kolejowy. Dzięki laserom możliwe są też pomiary bez wpływu na systemy sterowania ruchem kolejowym. Pojazd w trakcie pomiarów nie ingeruje w pracę urządzeń i tym samym nie ogranicza ruchu pociągów na sieci kolejowej.
– Specjalistyczny pojazd to mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem
i monitoringiem. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość infrastruktury kolejowej. Dla pasażerów oznacza to komfortowe podróże i ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Kontrola aż 400 km dziennie
Co ciekawe, ten nowoczesny pojazd jest w stanie skontrolować w ciągu dnia aż 400 km torów, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie kontrolujące urządzenia. Drezyna wyposażona w nowe technologie jeździ z prędkością 120 km/ h. Szacuje się, że dzięki niej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbadają ok. 40 tys. km torów.
Pojazdy, z których korzystano do tej pory, były wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestują w nowoczesne rozwiązania służące diagnostyce i sprawnemu utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Diagności PLK dysponują m.in. unikatowym (jednym z trzech na świecie) przyrządem Scorpion. Bardzo dokładnie mierzy on elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Scorpion zbadał już rozjazdy m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów ETCS i GSMR – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach programu "Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej", wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą pracować nad wdrożeniem samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.
justyna.f@bialystokonline.pl