Białostocki rynek oferuje łącznie ponad 164 000 mkw. nowoczesnej powierzchni w 6 centrach handlowych. Obecnie w budowie znajdują się dwa obiekty: Galeria Jurowiecka i Outlet Center Białystok. Po ukończeniu tych inwestycji całkowite zasoby powierzchni wzrosną do poziomu ok. 203 000 mkw. Takie wnioski płyną z publikacji Colliers International.
Ponad 38 tys. mkw. nowej powierzchni
Pionierem na rynku centrów handlowych w Białymstoku była firma Auchan. W 2000 r. francuski koncern wybudował swój hipermarket z towarzyszącymi mu mniejszymi sklepami. Szczytowa fala podaży w mieście przypadła na lata 2007-2008, kiedy do użytku oddano 5 centrów handlowych.
- Obecnie Białystok przeżywa kolejną falę zainteresowania inwestorów rynkiem nieruchomości handlowych. W budowie jest ponad 38 000 mkw. nowej powierzchni. W planach są następne obiekty. O dojrzewaniu rynku świadczy duża aktywność deweloperów działających w sektorze centrów wyprzedażowych - w roku 2014 w przebudowanej Galerii Podlaskiej otwarty został Outlet Białystok, a w bieżącym roku ukończony zostanie Outlet Center Białystok - mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
Moda, obuwie, artykuły skórzane i usługi
W centrach handlowych Białegostoku działa ok. 450 sklepów. Największą grupę najemców stanowią sieci z sektorów: moda (36%), obuwie i artykuły skórzane (13%) oraz usługi (11%). Do najczęściej występujących marek należą: Inmedio, CCC, Deichmann, House, Camaieu, Vision Express, Apart.
Centra handlowe w Białymstoku to tradycyjne galerie oparte o hiper- lub supermarket i zestaw sklepów z sektora niespożywczego uzupełniony punktami gastronomicznymi, usługami, rozrywką i rekreacją. Białostockie obiekty swoją wielkością nie przekraczają 40 000 mkw. GLA (powierzchni najmu brutto), a najwyższe czynsze za lokal o powierzchni 100-150 mkw. na potrzeby mody wahają się od 29-31 euro za mkw. W mieście nie ma parków handlowych.
anna.d@bialystokonline.pl