Coraz dłuższa Rail Baltica
Nowa stacja w Białymstoku stała się wizytówką miasta. Z 4 zadaszonych peronów odjeżdżają pociągi dalekobieżne i regionalne. Dostępność wszystkim pasażerom zapewnia przejście podziemne, ruchome schody i windy.
Prace na odcinku Czyżew – Białystok obecnie są na ukończeniu. Inwestycja objęła 71 km linii kolejowej, 6 stacji i 12 przystanków. Powstało 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami, które zwiększają bezpieczeństwo. Najszybsze pociągi pokonują trasę Białystok – Warszawa Centralna w półtorej godziny.
Wartość prac to prawie 3,4 mld zł
- Rail Baltica będzie nadal zmieniać kolej na Podlasiu. Ogłosiliśmy rekordowy, wart 6 mld zł, przetarg na budowę odcinka Białystok – Ełk, obejmujący 100 km linii kolejowej, 8 stacji i 10 przystanków. Prace planujemy na lata 2025-2029. Odcinek Ełk – Trakiszki jest na etapie projektowania – pozyskiwana jest decyzja środowiskowa oraz opracowywany projekt budowlany. W ramach tego etapu modernizowana będzie m.in. stacja w Suwałkach - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągiem do Łomży
W listopadzie otwarto oferty w przetargu na rewitalizację kolejowej trasy Łapy – Śniadowo – Łomża. Na odcinku linii kolejowej o długości 79 km zaplanowano odtworzenie infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii Łomża – Śniadowo, budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy oraz odbudowę dwóch stacji.
Pociągi między Łomżą i Łapami miałyby jechać maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku planowany jest na ok. 1 h 35 min.
Lokalne przystanki – wygodne dojazdy
W roku 2024 kontynuowano tzw. program przystankowy w województwie podlaskim. Inwestycje zmniejszające wykluczenie komunikacyjne obejmują modernizację lub budowę łącznie 15 przystanków na liniach Białystok – Czeremcha (5 przystanków) i Sokółka – Suwałki (10 przystanków).
W grudniu do użytku został oddany ostatni przystanek z tej puli – co ważne, nowy na kolejowej mapie Podlasia – Repczyce w gminie Kleszczele. Uzupełnieniem inwestycji peronowych jest budowa 7 parkingów przy przystankach Kleszczele, Repczyce, Augustów Port i Morze oraz stacjach w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i Sidrze.
Łączny koszt prac w ramach programu w województwie to około 28,2 mln zł.
Zmiany w Augustowie i Hajnówce dzięki KPO
Ważne inwestycje prowadzone są także w innych miastach regionu. Dzięki budowie Miejscowego Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Augustowie ruch pociągów na stacjach Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanku Szczepki będzie nadzorowany centralnie, z jednej lokalizacji. Zmiana zapewni lepszy nadzór nad kursowaniem pociągów na linii z Sokółki do Suwałk. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów. Wartość inwestycji to 74 mln zł.
- Podróże usprawni też zbliżająca się ku końcowi inwestycja na stacji w Hajnówce. Zbudowaliśmy tam nowy peron nr 5. Dłuższy niż dotychczas jest też peron nr 4 (oba 250 m). Zabudowaliśmy także dwa rozjazdy i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowa stacji zwiększy możliwości ruchu pociągów dalekobieżnych. Długie składy Intercity będą mogły krzyżować się, czyli mijać w obrębie stacji. W efekcie wzrośnie przepustowość – można będzie przyjmować więcej pociągów. Wartość robót to 32 mln zł - informuje Tomasz Łotowski.
Pociągiem do Białowieży?
Poza realizacją inwestycji podejmowane są również starania o przywrócenie do użytku linii wcześniej zaniedbanych, np. na odcinku linii kolejowej Hajnówka – Białowieża. Ponowne uruchomienie połączeń kolejowych otworzyłoby nowe możliwości w zakresie rozwoju lokalnej komunikacji oraz ruchu turystycznego.
Kolej w województwie podlaskim w liczbach:
27 linii kolejowych – łącznie 792 km linii i 901 km torów (część linii jest dwutorowa)
34 stacje i 68 przystanków
497 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść w poziomie szyn
ewa.reducha@bialystokonline.pl