Białostoczanie zdecydowanie preferują zakup wyjazdów wakacyjnych w wyspecjalizowanych punktach sprzedaży usług turystycznych (zadeklarowało tak aż 64% ankietowanych). Obecnie coraz częściej zdajemy się na pomoc specjalistów czy ekspertów, którzy doradzają nam jak dobrać odpowiednią fryzurę, gdzie oszczędzać pieniądze i jak je inwestować. Podobne oczekiwania coraz częściej mamy wobec pracowników biura podróży. Liczymy na to, że doradzą nam który hotel wybrać, gdzie wyjechać, żeby najlepiej wypocząć z małym dzieckiem, a gdzie by prowadzić życie nocne czy popływać na desce surfingowej. Dodatkowo zmieniają się same biura podróży, które swoim wystrojem i panującą w nich atmosferą powinny wprowadzać klientów w wakacyjny nastrój. Podejście to zgodne jest z filozofią wyznawaną przez międzynarodową sieć biur podróży Lufthansa City Center, a sami klienci coraz częściej postrzegają pracowników sieci jako osobistych doradców turystycznych.
Pracownicy biura podróży - konsultanci a nie sprzedawcy
W związku z nową rolą pracowników biura podróży, w szczególności tych odpowiedzialnych za bezpośrednią sprzedaż oferty turystycznej, klienci oczekują od nich dokładnej znajomości miejscowości wypoczynkowych, wykraczającej poza opisy w katalogach touroperatorów. "Decydując się na zakup wycieczki klienci coraz częściej zadają bardzo szczegółowe pytania odnoście wyglądu pokoi, pobliskiej plaży, różnorodności menu czy atrakcji turystycznych. W związku z tym wysyłamy naszych pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą klienta na wyjazdy studyjne, podczas których mogą osobiście poznać różne hotele, ich położenie, skosztować lokalnej kuchni, a także zwiedzić najważniejsze miejsca w okolicy. Dzięki temu poznawszy preferencje klienta są w stanie zaproponować mu optymalne rozwiązanie" - mówi Urszula Wardzińska z białostockiego biura Cristal Travel Lufthansa City Cenetr.
Wyjazdy szyte na miarę
Coraz częściej Polacy korzystają również z pomocy pracowników biura podróży przy aranżowaniu tzw. wyjazdów szytych na miarę. W tym roku liczba organizowanych specjalnie na życzenie klienta wakacji przez Lufthansa City Center Grupa Polska podwoiła się. "Często przychodzą do nas osoby, które chciałyby spędzić swój urlop w nietypowy sposób na przykład wybierając się w podróż dokoła świata. Oczekują od nas kompleksowej obsługi, czyli wykupienia biletu lotniczego, rezerwacji w hotelach, ale przede wszystkim doradztwa. Traktując naszych pracowników jak konsultantów często proszą o zaproponowanie im 10 czy 15 najciekawszych miejsc, w których warto się zatrzymać. Oznacza to przygotowanie uszytej na miarę wycieczki wraz ze szczegółowym przedstawieniem atrakcji turystycznych" - mówi Urszula Wardzińska z Cristal Travel Lufthansa City Center.
Touroperator vs agent
Touroperator, czyli organizator imprezy turystycznej, w swoich punktach sprzedaży oferuje wyłącznie swoje produkty. Agenci z kolei mogą sprzedawać pakiety wakacyjne różnych organizatorów i to jest właśnie ich przewaga. Jednak warto raczej wybierać agentów, którzy dysponują ofertami kilku niż kilkunastu touroperatorów. W takiej sytuacji możemy być pewniejsi, że dokonali oni właściwej selekcji, na podstawie własnych doświadczeń, faktycznie dobrze znając proponowane w katalogach miejsca.