Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (przypada na 3 grudnia) to święto, którego celem jest upowszechnianie idei tolerancji, otwartości i szacunku. W Białymstoku jest ono początkiem kampanii społecznej pod hasłem "Nieinni".
– Chcemy w ten sposób dotrzeć do naszych mieszkańców, zwłaszcza tych młodych, by uwrażliwić ich na problemy ludzi niepełnosprawnych - mówi zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz. – Osoby niepełnosprawne potrzebują od nas zrozumienia, normalnego traktowania. Mam nadzieję, że dzięki naszej kampanii łatwiej będzie to osiągnąć.
To kolejna odsłona zapoczątkowanej w ubiegłym roku inicjatywy "Społeczne. Ważne. Potrzebne" Wówczas autorzy, Krzysztof Kiziewicz i Radovan Lee, stworzyli spot "Ostatni skok", przestrzegający przed brawurą na kąpieliskach. Ci sami twórcy teraz przygotowali film pt. "Nieinni" promujący akcję. Jego bohaterami są: paraolimpijczyk Krzysztof Smorszczewski, studentka i malarka Weronika Maksimowicz, zawodnik jiu-jutsu Jan Kempisty, niewidomy DJ Mateusz Brytczuk, Michał Kropiewnicki i Dawid Markiewicz, który uległ dramatycznemu wypadkowi. Poznajemy ich historie, mamy okazję zobaczyć, jak radzą sobie w życiu, jak potrafią być aktywni i czerpać ze świata, ile się da.
Autorzy filmu pozwalają widzom wejść w ten świat i przekonać się, że ludzie niepełnosprawni nie czują się inni, mogą żyć aktywnie, rozwijać swoje talenty i pasje. Film wkrótce będzie także prezentowany w białostockich szkołach podczas cyklicznych spotkań Adama Kujawy, pełnomocnika prezydenta Białegostoku ds. osób niepełnosprawnych, z uczniami.
Miasto ogłosiło również pięć konkursów dotyczących różnych działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Chodzi m.in. o usługi asystenta osoby niepełnosprawnej, rehabilitację kobiet dotkniętych nowotworem piersi, prowadzenie grup terapeutycznych oraz placówek i ośrodków zapewniających rehabilitację, pobyt dzienny. Konkursy obejmują też program "Trener pracy", a także prowadzenie środowiskowego domu samopomocy dla 45 osób chorych psychicznie i upośledzonych umysłowo. Wszystkie te działania mają być prowadzone w latach 2018-2020, a łączna kwota dotacji ma wynieść ponad 7,1 mln zł. Szczegółowe informacje o tych konkursach można znaleźć na stronie internetowej miasta.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl