Dzięki żółtym naklejkom PLK udało się zapobiec wielu tragediom
Jak wynika z badań, żółte naklejki PLK umieszczane na przejazdach kolejowych zapobiegły 165 tragediom. Tyle właśnie razy został wstrzymany lub ograniczonych ruch po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii czy problemów komunikacyjnych. To dowód na to, że oznakowanie 14 tys. przejazdów ma sens.
PKP Polskie Linie Kolejowe cały czas prowadzą działania mające na celu podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Budowane są przejazdy bezkolizyjne, pracownicy są szkoleni, pojawiają się dodatkowe urządzenia, ulotki, sygnalizatory, rogatki itp. Już od czerwca 2018 r. na wszystkich przejazdach w Polsce jest #ŻółtaNaklejkaPLK.
- Przez rok żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A a operatorami nr 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Żółta naklejka umieszczana jest na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja. Na każdej z nich znajdziemy indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery tel. do służb technicznych. Dzięki żółtej naklejce od czerwca 2018 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. W 78 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, wezwano pomoc, zapobiegnięto tragedii. Przy 87 zgłoszeniach było ograniczenie jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych.
Winę często ponoszą sami kierowcy
Jak wynika ze statystyk, niestety aż 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynika z nieodpowiednich decyzji kierowców. Podstawowym błędem jest ignorowanie znaku "STOP". Równie często kierowcy próbują przejechać przed zamykającymi się rogatkami, omijać półrogatki czy wjeżdżając na tory bez możliwości zjazdu.
- Wypadki na przejazdach to poniżej 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych – lecz trzeba je ograniczać. W ostatnich latach to rocznie ok. 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru, jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi straty materialne i angażowanie służb ratunkowych. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. było 87 wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. Zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
justyna.f@bialystokonline.pl