Międzynarodowy projekt z udziałem biologa z UwB. Pracował z naukowcami z 35 krajów

2024.08.30 16:30
Białostocki naukowiec miał okazję wziąć udział w międzynarodowym projekcie. Dzielił się swoją wiedzą i badaniami z 261 specjalistami z całego świata.

Dr Krzysztof Deoniziak z Wydziału Biologii Uniwersytetu w Białymstoku jako jedyny badacz z Polski realizował międzynarodowy, związany z pandemią COVID-19 pt. „Silent Cities”. Razem z nim pracowało 261 naukowców z 35 krajów i 197 miast z całego świata. Badania zostały właśnie opublikowane na łamach prestiżowego Nature Scientific Data.

- W odpowiedzi na szybkie rozprzestrzenianie się koronawirusa na całym świecie, rządy wielu krajów przyjęły na początku 2020 roku środki dystansowania fizycznego, w tym mniej lub bardziej drastyczne ograniczenie indywidualnych podróży oraz zawieszenie wielu czynności zawodowych i rekreacyjnych uznanych za „nieistotne”. Decyzje dotyczące polityki zdrowia publicznego otworzyły wielu naukowcom zajmującym się środowiskiem możliwość zbadania wpływu takiego ograniczenia aktywności człowieka na ekosystemy w wielu skalach czasowo-przestrzennych – wyjaśnia dr Krzysztof Deoniziak z Wydziału Biologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Białostocki naukowiec od marca 2020 roku zajmował się szeroko zakrojoną próbą zarejestrowania zmian w krajobrazie dźwiękowym miast na całym świecie podczas pandemii COVID-19. Następnie ponad trzy lata naukowcy zajmowali się standaryzacją i i obróbka danych dźwiękowych z całego świata

- Modyfikacja krajobrazów dźwiękowych, zwłaszcza na obszarach miejskich i podmiejskich, była jedną z najważniejszych zmian środowiskowych zaobserwowanych w tym okresie. Okazało się, że w lokalizacjach z pełnymi oraz częściowymi ograniczeniami w aktywności społeczeństwa, dźwięki przyrody były intensywniejsze i zajmowały większą część krajobrazu dźwiękowego, co szczególnie widoczne było w godzinach porannych. Ujawniło to bogactwo odgłosów zwierząt na obszarach miejskich, wcześniej ukrytych przez mnogość dźwięków antropogenicznych – podkreśla dr Krzysztof Deoniziak.

Zbiór danych uzyskany w ramach projektu Silent Cities  jest wyjątkowy ze względu na swój międzynarodowy wymiar, "ujednoliconą metodykę oraz otwarty dostęp i będzie przydatny do badań w multidyscyplinarnej dziedzinie nauk o środowisku".

Redakcja JK