Kto będzie budował południową obwodnicę Białegostoku? Turcy i Hiszpanie najtańsi

2020.07.15 08:07
W przeciągu ostatnich kilku dni białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargach na dwa odcinki tzw. południowej obwodnicy Białegostoku. W dobie koronawirusa firmy budowlane nie windują cen.
Kto będzie budował południową obwodnicę Białegostoku? Turcy i Hiszpanie najtańsi
Fot: GDDKiA

Południowa Obwodnica Białegostoku ma powstać w ramach drogi S19 i międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Jej budowę podzielono na dwa etapy. Już wiadomo, ile będzie trzeba zapłacić za każdy z nich.

Białystok Zachód - Księżyno

Pierwszy z prowadzonych przez białostocki oddział GDDKiA przetargów objął projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno. Na realizację tego zadania zgłosiło się 11 chętnych. Najniższą cenę zaproponowała turecka firma KOLİN İNŞAAT - 560,75 mln zł (to 79% kosztorysu), a najwyższą Mostostal - 720,9 mln zł.

Prawie 17-kilometrowy odcinek Białystok Zachód - Księżyno będzie dwujezdniowy, w przekroju 2x2, przystosowany do ciężkiego ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły: Białystok Starosielce, który zapewni relacje na wjeździe do ul. Popiełuszki oraz Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Ponadto zostanie wybudowanych 24 obiektów inżynierskich (w tym dwa przejazdy kolejowe) i Miejsce Obsługi Podróżnych w Czaplinie.

Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kwartał 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.

Węzeł Księżyno - węzeł Białystok Południe

GDDKiA ma już też oferty na projekt i budowę odcinka od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do Grabówki.

Do przetargu zgłosiło się 10 oferentów. Najtańsze jest hiszpańskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones - 456,14 mln zł. Najwyżej, bo na 571,49 mln zł - wycenił kontrakt Mostostal Warszawa. Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej wynosi 32,33 mln zł, a w przetargu na sąsiedni odcinek Białystok Zachód - Księżyno - 33,67 mln zł.

Zadanie składa się z dwóch części – dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km i przekroju 2x2, przystosowanego do ciężkiego ruchu oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki. Ten od węzła Białystok Południe do skrzyżowania z istniejącą DK19 będzie miał dwie jezdnie, dalej składa się już z jednej jezdni, po jednym pasie ruchu w każdą stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.

W ramach zadania zostaną wybudowane 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt. Powstanie też węzeł komunikacyjny Białystok Południe. Wykonawca zdecyduje, czy będzie budował z betonu cementowego czy asfaltowego.

Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) - na drugi kwartał 2022 r., a budowę na lata 2022-2024.

Jeszcze w lipcu kolejne przetargi

Jeszcze w lipcu nastąpi otwarcie ofert w przetargu na odcinki Białystok Zachód - Krynice i Białystok Południe - Ploski. Na koniec miesiąca planowane jest zaś ogłoszenie przetargu na kolejne odcinki S19: Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód - Boćki.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
1108 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39