Pokolenie Y chce pracować na własny rachunek
Jak wynika z 8. edycji raportu o sytuacji mikro i małych firm, obecnie młode pokolenie jest ambitne, lubi rozmach w swoim działaniu i nie boi się ciężkiej pracy. Korporacja nie zaspokaja ich głodu sukcesu.
Obecne pokolenie (nazywane pokoleniem Y) woli otwierać własne firmy, aniżeli pracować na czyjś rachunek.
- Urodzeni między 1980 a 2000 rokiem to dzieci, które były wychowywane w duchu budowania poczucia własnej wartości poprzez samorealizację. Dziś te same dzieci są już dorosłymi przedstawicielami pokolenia Y, którzy żyją właśnie w myśl tej idei. Najważniejsza jest dla nich możliwość realizowania swoich pomysłów, nie tylko w życiu prywatnym, lecz także w zawodowym. Chcą wykorzystywać swoją kreatywność i realnie angażować się w rozwój firmy, dla której pracują - mówi przedsiębiorca Marcin Maliszewski. - Korporacja więc nie jest dla nich idealnym miejscem pracy.
W korporacji trzeba się podporządkować
Pokolenie Y widzi korporację jako konieczność podporządkowania się, co niekoniecznie się im podoba. Do tego nie wszystkim pasuje powolne, nie zawsze sprawiedliwe awansowanie na kolejne stanowiska.
- W firmie korporacyjnej nie zajmuje się od razu wysokiego, a przez to decyzyjnego stanowiska. Od własnej inicjatywy bardziej ceniona jest terminowość i podporządkowanie z góry narzuconym standardom pracy. Wytrwałe wspinanie się po szczeblach kariery i związana z tym coraz większa swoboda działania nie dla wszystkich jest zachęcająca, a na pewno nie dla młodych, ambitnych pracowników, którzy mają sto pomysłów na minutę i chcą je bezzwłocznie realizować - mówi Maliszewski.
Młodzi ludzie niezbyt przychylnie patrzą na pracę na etacie, gdzie często nie mogą zaprezentować w całości swoich umiejętności. Cenią też elastyczność godzin pracy, to jedna z głównych cech wyróżniających pokolenie Y.
Obecne pokolenie pracowników nie boi się ryzyka niepowodzenia, porażka nie jest dla nich przerażającą wizją w drodze do samorealizacji. 45% ankietowanych przyznaje, że chce mieć pracę, która będzie jednocześnie ich pasją, a realizacja tego jest łatwiejsza, gdy ma się swój biznes.
justyna.f@bialystokonline.pl