Prawo konsumenta do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji, sformułowane w słynnym orędziu są nadal aktualne. Legły one u podstaw działalności legislacyjnej podejmowanej w ramach Unii Europejskiej zmierzającej do ochrony konsumenta - najsłabszego ogniwa na rynku oraz kształtowania się polskiego prawa w tym zakresie.
W Polsce ochrona konsumenta jest jednym z istotnych kierunków działalności państwa. Oprócz stanowienia ustaw, których celem jest zagwarantowanie odpowiedniej ochrony praw konsumentów podejmowane są działania mające na celu pomoc w indywidualnych sprawach. Istotnym posunięciem było wprowadzenie całego systemu instytucjonalnego dzięki, któremu konsument w sporze z przedsiębiorcą nie musi czuć się osamotniony. Należy zaliczyć do niego zarówno akty prawne określające pozycje konsumenta na rynku takie jak np. ustawa o sprzedaży konsumenckiej oraz budowanie wsparcia ze strony instytucji: państwowych, samorządowych i społecznych, których zadaniem jest wspieranie konsumenta.
W obecnej chwili może on liczyć na pomoc ze strony powiatowych rzeczników konsumentów, Federacji Konsumentów czy też Inspekcji Handlowej. W razie jakichkolwiek problemów związanych z zakupem towarów konsument może zwrócić się z pytaniem do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Białymstoku. Pod nr telefonu (085) 742-80-52 dyżurują od poniedziałku do piątku prawnicy, którzy udzielają bezpłatnych porad prawnych. Pod tym samym numerem telefonu konsumenci mogą również zgłaszać informacje dotyczące nieprawidłowości z którymi spotykają się w trakcie kupowania towarów.