Parking typu "kiss&ride". Przynajmniej tutaj będzie jak na lotnisku
W centrum przesiadkowym znajdują się perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe przy jednokierunkowych drogach manewrowych. Jest też droga manewrowa i parking typu „kiss&ride” dla pojazdów osobowych (ułatwiają podwiezienie do komunikacji miejskiej, przyp. red.). Przejścia dla pieszych są odpowiednio oznaczone z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących. Nie zapomnieliśmy o elementach małej architektury i zieleni. Zadbaliśmy o odpowiednią infrastrukturę techniczną, czyli między innymi oświetlenie, kanalizację ze zbiornikami retencyjnymi czy monitoring wizyjny – mówił podczas konferencji z okazji otwarcia Przemysław Tuchliński, zastępca prezydenta Białegostoku
Będą nowe autobusy
Aktualnie w centrum przesiadkowym kończą i rozpoczynają trasę autobusy trzech linii: 22, 100 i 107. Odjeżdżają ze stanowiska położonego najbliżej torów kolejowych (z przystanku nr 884). Ten przystanek będzie końcowym przystankiem dla autobusów kończących trasę w centrum przesiadkowym. Funkcjonuje on tylko dla osób wysiadających.
Już wkrótce z przystanku 882 pojadą autobusy w kierunkach: Gajowa (19 i 29), Andersa (20 i 27), Zielone Wzgórza (23). Z przystanku 883 pojadą autobusy w kierunkach: Dojlidy Szpital Zakaźny (19), Leśna Dolina (20), Filipowicza (23), Transportowa (27) i Żyzna (29). Odjazdy autobusów komunikacji regionalnej będą odbywały się ze stanowiska położonego w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino. Natomiast do zakończenia prac odjazdy odbywają się z przystanków tymczasowych.
Prace prowadzone na ulicach w pobliżu centrum przesiadkowego mają zakończyć się jeszcze w październiku br.
Centrum przesiadkowe w liczbach
Budowa przydworcowego centrum przesiadkowego kosztowała ponad 17 mln 487 tys. zł. To część projektu współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Cała budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego to koszt ponad 212 mln 195 tys. zł. Dofinansowanie z UE wynosi 74,25% – ponad 135 mln 102 tys. zł.
Teren tej inwestycji objął 18 tys. m2. W tym: 7 150 m2 jezdni, ok. 5500 mb dylatacji, 6800 m2 chodników i ścieżek rowerowych, ok. 1600 mb granitowych krawężników i 180 mb peronowych krawężników z polimerobetonu.
Zieleń zajęła ok. 3 tys. m2. W tym: ok. 2500 m2 to trawniki, ok. 2379 sztuk (ok. 500 m2) to byliny, krzewy liściaste i iglaste oraz róże, 29 sztuk drzew liściastych (wiśnia, grusza, kasztanowiec czerwony, klon). Nasadzenia zostały dobrane w sposób przemyślany, tak, aby zapewniona była ich sezonowa ciągłość.
Póki co - 3 linie
24@bialystokonline.pl