Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2012-10-27
Zapraszamy na
Koncert Symfoniczny w Operze i Filharmonii Podlaskiej - Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku. Pierwszy, podczas którego melomani będą mieli okazję wysłuchać nowych organów - drugich pod względem wielkości w Polsce (61 głosów).
Wykonawcy:
Józef Serafin
Jakub Chrenowicz,
Przygotowanie chóru: prof. Violetta Bielecka.
Koncert rozpocznie
Intermezzo oraz
Regina Coeli Laetare, Alleluia (chór) z opery
"Rycerskość wieśniacza" Pietro Mascagniego. To najbardziej znane dzieło tego kompozytora, który w świecie opery uosabia wzór twórcy niedocenionego, pozostającego na uboczu głównego nurtu, dysydenta i outsidera. To, umiejscowiona w ubogiej sycylijskiej wsi, zgoła nieromantyczna historia o uczuciu żołdaka Turiddu, materializmie Loli, urażonej dumie Alfia. Szczęśliwego zakończenia być nie może. Tak jak znaczący jest w dziele brak uwertury, tak tragiczny finał wyznacza w operze włoskiej nową jakość. Pod względem wymowy często zestawia się Rycerskość z bizetowską Carmen. W obu operach mamy: śmierć, sztylet, zaborczą namiętność, destrukcyjną zazdrość, ubóstwo i niziny społeczne. Obok sytuacji ekonomicznej tłem tej sycylijskiej awantury jest - niemniej ostentacyjna co żarliwa - chłopska religijność. Dobiegający z kościoła wielkanocny hymn Regina coeli towarzyszy rozmowie bohaterów na placu.
Jeszcze w pierwszej części koncertu usłyszymy też
"Koncert na organy, orkiestrę smyczkową i kotły g-moll" Francisa Poulenca. Powstanie tego wiąże się z osobą Księżnej de Polignac, słynnej z zamówień kierowanych do największych ówczesnych kompozytorów (jest wśród nich i Karol Szymanowski). Przed przystąpieniem do pracy kompozytor uważnie studiował dzieła największych mistrzów muzyki organowej: Bacha i Buxtehudego. Doradzał mu kompozytor i organista Maurice Duruflé.
Koncert jest w zasadzie kompozycją jednoczęściową jednak zawiera siedem zmian tempa. Fragmenty kontrastują ze sobą stylem, atmosferą, fakturą i instrumentacją. Całość spaja wartka narracja, przyciągające ucho melodie, plastyczna harmonia i - mimo dość jednorodnego instrumentarium - bogactwo pomysłów brzmieniowych.
W drugiej części koncertu usłyszymy
"Poemat symfoniczny Also Sprach Zarathustra op. 30" Richarda Straussa. Zbieżność tytułów z traktatem filozoficznym "Tako rzecze Zaratustra" (1883-1885) uznawanym za najbardziej doniosłe dzieło Fryderyka Nietzschego - nie jest tu przypadkowa. Z oczywistych względów patrzymy na filozofię Nietzschego z perspektywy historii XX wieku i ideologii faszystowskiej. Jednak w 1896 roku Richard Strauss (i nie on jeden) czyta ją z nieskrywanym entuzjazmem. 32-letni Strauss postanowił w muzyce oddać to, co podczas lektury najbardziej go poruszyło: "wielką radość i utrapienie", jak to sam określił.
Poemat symfoniczny - romantyczny gatunek uwolniony z kajdan ścisłych, klasycystycznych struktur - stał się dla Straussa najbardziej naturalną formą wypowiedzi. Do muzycznego opracowania wybrał z Zaratustry fragmenty najwznioślejsze i najbardziej liryczne. Symbolicznie odnosząc się do opozycji między światłem a ciemnością rozpina wielki łuk muzycznej formy między częścią pierwszą - słynnym Wschodem słońca - a ostatnią Pieśnią nocnego wędrowca. Całość przenika tak zwana programowość, czyli świadome i intencjonalne dźwiękowe ilustrowanie treści pozamuzycznych: nastroju, obrazu czy konkretnej, literackiej opowieści.
(autor: Marcin Strzelecki)
Godz. 19.00.
Bilety na koncert:
Normalny - 40 zł
Ulgowy - 32 zł
Studencki - 20 zł
Uczniowski - 15 zł
Ulga przysługuje:
emeryci, renciści i bezrobotni,
posiadacze odznaki "Zasłużony Działacz Kultury" oraz medalu "Zasłużony Kulturze Gloria Artis",
nauczyciele szkolnictwa artystycznego.
Do kas biletowych zapraszamy od poniedziałku do piątku w godz. 9.30-19.00; w soboty od 11.30 do 19.00 rezerwacji biletów można dokonać osobiście, telefonicznie pod numerami tel.: (85) 306 75 71, (85) 306 75 06 i faksem (85) 73 41 966; e-mail: bilety@oifp.eu;
Organizator
Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki
Patronat Medialny
Portal Miejski BiałystokOnline