Jej organizatorem jest Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury. Cel? Promocja i popularyzacja dziedzictwa kultury ludowej województwa podlaskiego, poprzez kreatywne łączenie inwencji artysty z ludowym bogactwem. Grzegorz Jaroniewski z WOAK-u podkreśla, że akcja ma nawiązywać do folkloru i wykorzystywać formy sztuki współczesnej.
Jej pierwsza odsłona już w najbliższą niedzielę przy galerii Atrium Biała. Stanie tam instalacja artystyczna upFolk z papierowych materiałów otrzymanych z odzysku.
- Od kilku lat zajmuję się sztuką recyklingu, czyli twórczym przetwarzaniem odpadów - mówi Katarzyna Magdziak, autorka instalacji. - Do stworzenia instalacji zostanie użytych około 1000 kwiatów w siedmiu kolorach.
Dzieło można podziwiać już od godzin rannych. A gdy instalacja zacznie się rozpadać, każdy będzie mógł jej część zabrać ze sobą.
Natomiast w dniach 1-7 lipca na budynku UwB przy Alei Piłsudskiego 11/4 (przy banku Millennium) grupa Etam-Cru z Łodzi stworzy mural inspirowany podlaską legendą. Etam-Cru to dwójka młodych artystów graffiti (ukończyli łódzką ASP), która ma na koncie wiele artystycznych realizacji w przestrzeni publicznej. Ta białostocka będzie inspirowana lokalną legendą o myśliwym zamienionym w bociana, opracowaną przez Wojciecha Załęskiego.
To nie koniec działań. 15 lipca na skwerze Armii Krajowej (naprzeciwko Muzeum Wojska) powstanie kolejna instalacja upFolk. Ponadto Artur Czemiel z firmy Leviteo przygotował grę komputerową oraz tapety na urządzenia multimedialne inspirowane regionalną kulturą ludową. Będą do pobrania pod koniec lipca.
Akcja "Folk on the street" jest swoistym preludium Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sztuki i Folkloru Podlaska Oktawa Kultur. Szósta edycja imprezy już od 22 do 28 lipca.
anna.d@bialystokonline.pl