Sprzęt już czeka
Zima coraz bliżej i mimo że w naszym regionie śniegu jeszcze nie ma, to kolej zapewnia, że jest przygotowana na zmianę pogody.
- Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przez całą dobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzą monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowych informacji podejmowane są decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
W całym kraju pracownicy kolei rozlokowali specjalistyczny sprzęt, gotowy do usuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono dokładnie 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki. To o 19 maszyn więcej niż rok temu. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają również lokomotywy osłonowe, używane m.in. do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania.
Nawet 15 tys. osób zadba o utrzymanie linii
Za utrzymanie linii kolejowych w zimie będzie odpowiadało nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Natomiast usuwaniem awarii zajmie się 66 pociągów pogotowia sieciowego.
- Zarządca infrastruktury dba o utrzymanie prawie 5 mln m2 peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ok. 700 boisk do piłki nożnej. W przypadku nieodśnieżonego peronu informację można zgłosić telefonicznie. Numery telefonów są podane na stronie internetowej Polskich Linii Kolejowych - przypomina Mirosław Siemieniec.
Także PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów. Ponadto na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. Poza tym PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowy wszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce - Warszawa Grochów – przez całą zimę działać będzie specjalne urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.
Centrum Wsparcia Klienta
7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia ono podróżnym wsparcie na każdym etapie przejazdu. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienia poczęstunek czy nocleg. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.
dorota.marianska@bialystokonline.pl