Mamy zakładają własne firmy
Coraz więcej kobiet, szczególnie młodych mam, zaczyna rozwijać własne firmy. Okazuje się, że mają wiele pomysłów i są bardzo dobrze zorganizowane.
Jak wynika z najnowszego raportu "Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy", Polki są bardzo przedsiębiorce. Z badań Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika, iż 23% kobiet w ciągu najbliższych kilku miesięcy chce założyć swoją firmę, a 21% jeszcze się waha (okazuje się, że powstrzymuje je głównie brak pewności siebie oraz lęk przed ryzykiem).
Wiele młodych mam wpada na pomysł prowadzenia swojej firmy. Często na urlopach macierzyńskich, oprócz wychowywania potomstwa, zaczynają rozwijać swoje pasje, co później przekłada się na biznes. Początki jak zawsze nie są łatwe, jednak młode mamy chętnie decydują się na zawód, który pozwala im np. zajmować się dziećmi i pracować jednocześnie. Przykładem może być fotografia, rękodzieło itp.
"Założenie własnej firmy to szansa dla wielu kobiet nie tylko na realizację
swojego pomysłu, większą elastyczność w godzeniu ról, ale w wielu przypadkach także szansa na powrót do życia zawodowego po przerwie związanej z urodzeniem dziecka" – czytamy w raporcie "Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy".
Największą motywacją jest satysfakcja
Mamy, które zdecydowały się na prowadzenie swojej firmy, z reguły są bardzo zadowolone i zmotywowane do działania.
- Satysfakcja z wykonywanej pracy to najlepszy motywator. Szczególnie w tych chwilach, czasem nieco przydługich, kiedy nadmiar obowiązków przytłacza i zdaje się przerastać... Myślę, że cały sukces tkwi w umiejętności znalezienia zdrowego balansu. Work&life balance, jak mawiają Amerykanie - mówi Iwona Pajewska, która będąc mamą, założyła własne studio fotograficzne. - Chodzi tu przede wszystkim o wyznaczenie jasnych granic – czasowych, zasobowych, energetycznych. Nadmiar pracy oraz zmęczenie niszczy pasję. A do tego nie można doprowadzić. To zupełnie jak z miłością, trzeba podsycać ten żar, nie pozwolić, by zgasł pod naporem codzienności - dodaje.
Co ciekawe, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Deloitte na zlecenie Coca Coli średnia stopa aktywności zawodowej kobiet w Polsce wynosi 61,4%. Jest to nieznacznej mniej w porównaniu ze średnią Europy (63,2%). Najbardziej aktywne są skandynawskie kobiety, dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że prowadzona jest tam polityka społeczna. W Polsce wiele matek waha się nad założeniem biznesu, bowiem boi się, że nie będą miały czasu dla dzieci, co wielokrotnie łączy się z wyrzutami sumienia. Dlatego wiele pań decyduje się na ten krok w momencie, gdy dzieci idą do przedszkola. Wtedy mają więcej czasu na swoje pasje i karierę.
justyna.f@bialystokonline.pl