- Pomysł wydawnictwa pojawił się w zeszłym roku jako rodzaj promocji Białegostoku w artystyczny sposób - mówi Jacek Malinowski, dyrektor BTL-u. - Książka powstała pod koniec roku, płytę nagraliśmy w Studiu Rembrandt.
Piosenki wykonali: Alicja Bach, Agnieszka Sobolewska, Kinga Pancerz, Paweł S. Szymański, Krzysztof Pilat, Mateusz Smaczny oraz Cezary Just. Oprawę graficzną i ilustracje przygotowała Giedrė Brazytė, autorem koncepcji publikacji jest Jacek Malinowski.
Znane miejsca i zabytki
- Bardzo mnie zaskoczyła propozycja, żeby napisać wierszyki o mieście - opowiada Marta Guśniowska. - W Białymstoku mieszkam 8 lat, więc w sumie niedługo. Postanowiłam nie opisywać całego miasta, ale miejsca, które lubię. W wierszach znalazły się więc Bojary, park z psem Kawelinem czy rzeźba Praczki.
Historyjki są żartobliwe, miesza się w nich fikcja z prawdą. W książce znalazło się 7 wierszyków, na płycie jest 6 piosenek. Nagrali je aktorzy BTL-u, wpierali ich koledzy z Opery i Filharmonii Podlaskiej.
- To ważny moment w moim życiu, bo po raz pierwszy brałam udział w tego rodzaju projekcie. Pracowało się wyjątkowo miło i efektywnie - przyznaje Alicja Bach, aktorka BTL-u.
Za warstwę graficzną odpowiada litewska artystka - Giedrė Brazytė. Na rysunkach znalazły się znane białostockie zabytki i miejsca, m.in. ratusz, katedra, cerkiew św. Mikołaja, brama Pałacu Branickich, chaty z Bojar, dworzec kolejowy, galeria Arsenał czy Domek Napoleona.
Książka promuje miasto
- Projekt ma charakter interdyscyplinarny - łączy świetne teksty, muzykę i grafiki oraz kunszt aktorów BTL-u - ocenia Rafał Rudnicki, wiceprezydent Białegostoku odpowiedzialny m.in. za kulturę.
Podkreśla, że Białystok powinien być promowany przez białostoczan. Wprawdzie Marta Guśniowska białostoczanką nie jest, ale jest w nim zadomowiona i dobrze je "czuje". Jej teksty nawiązują do wybitnej szkoły Jeremiego Przybory.
Książkę z płytą "Piosenki do zwiedzania" można kupić w Białostockim Teatrze Lalek. Kosztuje 35 zł. Dyrektor Jacek Malinowski nie ukrywa, że w planach jest wydarzenie promujące wydawnictwo. Chciałby, by miało charakter luźnej biesiady wypełnionej anegdotami. Zapowiada też powstanie teledysku do jednego lub dwóch utworów.
anna.d@bialystokonline.pl