KAS o podatkach, o rankingu i terminie zwrotu nadpłaty

2020.02.20 18:35
Jak wyglądała obsługa podatników w 2019 roku, ile dokumentów złożono w formie elektronicznej, jakie prowadzono działania edukacyjno-informacyjne, kiedy można spodziewać się zwrotu nadpłaty podatku - o tym wszystkim poinformowała Podlaska KAS.
KAS o podatkach, o rankingu i terminie zwrotu nadpłaty
Fot: pixabay.com

Przyszedł czas na podsumowanie działalności Krajowej Administracji Skarbowej. Pisaliśmy już o wykrywaniu oszustw podatkowych, skutecznej obsługi ruchu granicznego czy zwalczaniu przestępczości i ochronie społeczeństwa odnośnie - więcej: Efektywne kontrole, spektakularne ujawnienia i sprawniejsze odprawy - jaki był 2019 rok?. Przyszedł czas również, by podsumować obsługę podatników.

Administracja jest coraz bardziej cyfrowa

Okazuje się, że podlaska KAS w 2019 roku przyjęła i obsłużyła dokładnie 1 853 303 dokumentów PIT, CIT i VAT ((2017 rok - 1 704 878 dokumentów, 2018 rok - 1 777 741 dokumentów)). Aż 92 proc. złożono w formie elektronicznej bez konieczności wizyty podatnika w urzędzie (rok temu było to 85 proc., a 2 lata temu - prawie 80 proc.). To znaczny wzrost (rok wcześniej ten odsetek wynosił 85 proc.).

- W mało których sprawach trzeba iść do urzędu. Od 15 lutego ruszyła usługa Twój e-PIT i już widzimy, jak duże jest nią zainteresowanie. Wiele osób chce z tego korzystać - mówi Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku. - Mamy nadzieję, że osoby, które składają PIT w wersji papierowej, przekonają się do skorzystania z formy elektronicznej.

Podlaska KAS zawsze wysoko

- Staramy się, by obsługa we wszystkich naszych punktach była na jak najwyższym poziomie - mówi rzecznik Radosław Hancewicz.

W ubiegłym roku podlaska KAS po raz kolejny została wyróżniona w ogólnopolskim rankingu. W XV Rankingu Dziennika Gazety Prawnej zajęła pierwsze miejsce w kategorii "Najbardziej efektywna Izba Administracji Skarbowej" oraz w klasyfikacji generalnej Izb Administracji Skarbowej. To już kolejne takie wyróżnienia w tym rankingu.

- Ranking odnosi się z jednej strony do poprawności naszych decyzji, zaś z drugiej - do sprawności działania, czyli tego, ile na te nasze decyzje podatnicy muszą na co dzień czekać - wyjaśnia rzecznik.

Działania edukacyjno-informacyjne też są potrzebne

Podlaska KAS prowadzi także szereg działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym. W 2019 roku w trakcie kampanii PIT zorganizowała 40 spotkań informacyjnych dotyczących rozliczeń. Wzięło w nich udział blisko 800 podatników, a wśród osób, którym udzielono wsparcia przy rozliczaniu PIT, byli między innymi podopieczni Polskiego Związku Niewidomych i Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych.

W tym roku również można liczyć na wiele działań wspierających. Więcej informacji można przeczytać tutaj: Od soboty wpłynęło 400 tys., w Podlaskiem ponad 11 tys. - pierwsze dni akcji PIT 2020.

KAS zorganizowała też 24 spotkania w ramach "Akademii Cła i Akcyzy", gdzie spotkała się z blisko 5 tys. osób. Rozmawiano przede wszystkim o zadaniach KAS, o specyfice pracy i obowiązkach.

Z kolei w ramach akcji profilaktycznej "Hazard? Nie, dziękuję!" KAS przez 2 lata odwiedziła 55 szkół, w których spotkała się z 2 tys. uczniów, przestrzegając ich przed skutkami uzależnienia od gier hazardowych.

Warto też pamiętać, iż w 2019 roku podlaska KAS przekazała też Muzeum Podlaskiemu w Białymstoku oraz Muzeum Diecezjalnemu w Łomży dwie zabytkowe ikony oraz grot średniowiecznej włóczni, przechwycone w 2018 roku na przejściach granicznych podczas prób ich przemytu do Polski.

Kiedy można spodziewać się zwrotu?

W 2019 roku, kiedy rozliczaliśmy się za 2018 rok, podatnicy, którzy zrobili to w formie elektronicznej, średnio na zwrot czekali 9 dni, natomiast ci, którzy złożyli deklarację w wersji papierowej, czekali średnio 18 dni.

Przypominamy, że maksymalny czas wynosi 45 dni przy rozliczeniu w formie elektronicznej i 90 dni przy wersji papierowej.

Nowość i dobra wiadomość

- Podatników ucieszy z pewnością fakt, iż Krajowa Administracja Skarbowa otwiera nowe, kolejne już miejsca przyjmowania deklaracji AKC-U, czyli deklaracji składanych obowiązkowo w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. Najczęściej chodzi o sprowadzane z zagranicy używane auta - zapowiada rzecznik Izby.

Dotychczas takie deklaracje w województwie podlaskim można było składać w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Białymstoku, Urzędzie Skarbowym w Łomży i Urzędzie Skarbowym w Suwałkach.

Od 3 marca 2020 roku deklaracje AKC-U będzie można złożyć również w Urzędzie Skarbowym w Augustowie, Urzędzie Skarbowym w Bielsku Podlaskim i Urzędzie Skarbowym w Grajewie. Nowe lokalizacje ułatwią załatwianie spraw w tym zakresie.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl

1554 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39