- Niespełna rok minął od rozpoczęcia prac, a zaawansowanie jest spore - ocenia inwestycję na ul. Kleeberga Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.
Stopniowanie zaawansowania
Ostatni odcinek Trasy Generalskiej nie jest długi (niecałe 1,5 km), ale z uwagi na budowę estakad, inwestycja jest bardzo skomplikowana. W tej chwili wykonawca "stopniuje zaawansowanie prac" - najdalej posunięte są one przy wylocie do Warszawy, najmniej - najbliżej połączenia z ul. Maczka.
- Są już układane belki ustroju nośnego - mówi o postępach prac na zachodnim wiadukcie Ostrowski. Jak tłumaczy, na belkach będzie można już uzupełniać zbrojenia, potem wylewać beton i asfalt.
Nieco mniej zrobiono nad skrzyżowaniem z ul. Narodowych Sił Zbrojnych.
- Zakończono już pale, kończone są oczepy na części słupów, na których będą oparte belki konstrukcji nośnej - relacjonuje Ostrowski.
Są ułożone przyczółki, czyli "początki" i "końce" estakad. Na części obiektów inżynierskich najbliżej połączenia z ul. Maczka jeszcze nie są gotowe wszystkie słupy.
Według szefa Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich, w tej chwili nic nie wskazuje na to, że termin oddania inwestycji do użytku - 26 października - nie zostanie dotrzymany. Ocenia, że przedłużanie prac nie będzie opłacało się wykonawcy, chociażby z uwagi na koszty utrzymania na miejscu sprzętu i złogi.
Największa drogowa inwestycja
Przebudowę ul. Kleeberga wykonuje firma Strabag, która za prace otrzyma 106,8 mln zł. Inwestycję częściowo pokryją środki z Unii Europejskiej. Miasto na ten cel pozyskało ponad 64 mln zł.
Ul. Kleeberga zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Produkcyjną do granic miasta. Będzie poszerzona do przekroju dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu o szerokości 2 x 3,5 m). W ramach inwestycji zostaną zbudowane dwie estakady - nad skrzyżowaniami z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i ul. Szosa Ełcka oraz z ul. Przędzalnianą i ul. Kołłątaja. Pod nimi zaplanowano dwa ronda o średnicy 58 m.
Przy nowej drodze powstaną ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe oraz drogi serwisowe. Wzdłuż będą ekrany akustyczne, przepusty i ogrodzenia oraz nowe oświetlenie.
Zamknięto jeden z odcinków
Tymczasem został wyłączony z ruchu odcinek ul. Kleeberga od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych z Szosą Ełcką. Jak poinformował Janusz Ostrowski, można było prowadzić niektóre prace bez zamykania tego fragmentu, ale trwałyby one o wiele dłużej. Dzięki wyłączeniu z ruchu, drogowcy uporają się z nimi do środy (2.04) do godz. 18.00.
Jadąc od i ze strony Warszawy należy wybrać objazd poprzez al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Na pozostałym odcinku ul. Kleeberga, tj. od skrzyżowania z Szosą Ełcką i ul. Narodowych Sił Zbrojnych do ronda przy Auchan, ruch odbywa się bez zmian.
Na całej ul. Kleeberga, gdzie trwają prace drogowe i mostowe obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Oprócz tego, jazdę może utrudniać niedziałająca sygnalizacja. Na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych sygnalizacja jest wyłączona (migająca na pomarańczowo), a w godz. 6.00-20.00 ruchem kieruje ręcznie przedstawiciel wykonawcy. Sygnalizacja jest wyłączona również na skrzyżowaniach ul. Narodowych Sił Zbrojnych z ul. Komisji Edukacji Narodowej oraz ul. Kleeberga i Szosą Ełcką.
ewelina.s@bialystokonline.pl