Marszałkowie województw kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego podpisali umowy dające możliwość realizacji pięcioletniego planu restrukturyzacji. Umowę taką podpisze też marszałek województwa śląskiego.
- Niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności – mówi Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju. – W budżecie państwa od grudnia 2014 r. są zabezpieczone środki finansowe na proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w wysokości 770 mln zł – dodaje.
Zawarcie umów na świadczenie przez Przewozy Regionalne usług pasażerskich w poszczególnych województwach na okres dłuższy niż rok czy 2 lata, było niezbędnym krokiem w planie restrukturyzacji.
- Dzięki nim jesteśmy w stanie zaplanować długofalowe działania inwestycyjne – podkreśla Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – W wyniku procesu restrukturyzacji odzyskujemy najpierw zdolność do terminowych realizacji płatności, a w drugiej kolejności – do inwestycji m.in. w modernizację pociągów.
Marszałkowie podpisali także nową umowę właścicielską, na mocy której Agencja Rozwoju Przemysłu zostaje w spółce inwestorem strategicznym, obejmując 51% udziałów. ARP wniesie do Przewozów Regionalnych ze Skarbu Państwa około 770 mln zł, które zostaną przeznaczone na spłatę długów i działania restrukturyzacyjne.
Tymczasem organizacja Centrum Zrównoważonego Transportu podaje, że jeden z kluczowych powodów kryzysu w przewozach pasażerskich to wysokie opłaty nakładane przez spółkę PKP PLK za korzystanie z infrastruktury. Wg analiz CZT, w okresie czerwiec 2013–grudzień 2015 stawki wzrastają w 15 województwach (w tym w Podlaskiem), mimo że Europejski Trybunał Sprawiedliwości nakazał obniżenie opłat za korzystanie torów.
ewelina.s@bialystokonline.pl