Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej – to przedsięwzięcie, w którego skład wchodzą: budowa przedłużenia ul. Sitarskiej (aż do Świętokrzyskiej), przebudowa ul. Jurowieckiej i al. Tysiąclecia Państwa Polskiego, a także zakup nowych, niskoemisyjnych autobusów. Prace na Sitarskiej rozpoczęły się jakiś czas temu, a niedługo powinna wystartować druga z inwestycji. Miasto ogłosiło przetarg na budowę odcinka al. Tysiąclecia PP – od Trasy Generalskiej do skrzyżowania z ul. Wileńską.
Tysiąclecia docelowo ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę, buspasy, chodniki i ścieżki rowerowe po każdej ze stron. Pierwszy etap obejmuje krótki ok. 450-metrowy odcinek, na końcu którego aleja łączy się z ul. Maczka, a dalej przechodzi w dk 8. Ciężko jednak tam sobie wyobrazić poszerzenie jezdni, ponieważ po obu stronach dość ciasno umiejscowiona jest zabudowa mieszkalna, chociaż momentami istnieją tam dwa pasy, gdzie jeden służy choćby do skręcania w lewo w osiedle.
Szacowany koszt przebudowy tego odcinka to prawie 2 mln euro, a po wygraniu przetargu wykonawca będzie miał czas do końca listopada na zakończenie robót. Niedługo powinien wystartować przetarg na drugi z etapów - obejmujący już przebudowę al. Tysiąclecia aż do ronda przy ul. Jurowieckiej.
Do zakończenia całego projektu – razem z przebudową ul. Sitarskiej i Jurowieckiej - ma dojść w 2018 r. Jakiś czas temu Białystok dostał dofinansowania na jego realizację z Programu Polska Wschodnia. Miasto otrzyma kwotę 84,5 mln zł, co jest zdecydowanie większością z planowanych na ten cel 109,5 mln zł.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl