Głównym elementem pracowni jest instalacja CAVE (Cave automatic virtual environment). CAVE to sześcian o wymiarach 2,5 x 2,5 x 2,5 m, którego trzy ściany pełnią rolę ekranów projekcyjnych. Na ekrany te rzutowane są stereoskopowe obrazy. W rezultacie widz odbiera wrażenia identyczne jak w przypadku przestrzeni istniejącej realnie. Przemieszczanie się widza jest analizowane przez system śledzenia, który określa jego położenie w przestrzeni i odpowiednio koryguje wyświetlane obrazy.
Możliwość wykorzystania jaskini 3D w badaniach naukowych i kształceniu studentów otwiera przed Wydziałem Architektury nowe możliwości. W nowej pracowni będą przeprowadzane oceny nowych obiektów architektonicznych w istniejącej tkance miejskiej, możliwie również zwiedzanie wirtualnych przestrzeni wystawowych oraz muzealnych. Natomiast studenci będą mogli przekonać się, jak w rzeczywistości będzie wyglądał zaprojektowany przez nich obiekt.
Zainstalowana na Wydziale Architektury wirtualna jaskinia jest drugim urządzeniem tego typu w Polsce. Pierwsze jest wykorzystywane przez wydział Mechaniczno-Technologiczny Politechniki Śląskiej. Cave wraz z oprogramowaniem został dostarczony przez gliwicką firmę i3D.
Inwestycja, obejmująca przebudowę pomieszczeń Pracowni Multimediów i Pracowni Hybrydowego Środowiska Projektowania Architektonicznego AuRela na Wydziale Architektury oraz zakup instalacji CAVE, została zrealizowana na potrzeby Naukowego Centrum Badawczo-Rozwojowego wchodzącego w skład Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej – projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
magda.g@bialystokonline.pl