Jak wybrać instalację gazową do samochodu?

2015.07.30 00:00
Czy w naszym samochodzie da się zamontować instalację gazową? Obecnie jest to możliwe w większości aut. W niektórych z nich mamy do wyboru wiele możliwości, w przypadku innych dostępna oferta to dwie, trzy, a czasem tylko jedna instalacja.
Jak wybrać instalację gazową do samochodu?
Fot: AC SA

Ocenia specjalista

Nie sprawiają problemów w adaptacji na zasilanie gazowe samochody z pośrednim wtryskiem benzyny. Do wyboru są dziesiątki możliwych konfiguracji. Bardzo ryzykowny jest wybór instalacji gazowej na portalu ogłoszeniowym według schematu – tania i dobra, to bierzemy! To montażysta powinien wypytać o auto i sposób jego użytkowania i dopiero po tym zaproponować odpowiednią instalację gazową oraz podać cenę. Do aut używanych w trudnych warunkach, w ruchu miejskim czy też na autostradach przy dużych prędkościach wskazane są komponenty LPG najwyższej jakości.

Jedne silniki są delikatniejsze i gorzej znoszą nie do końca prawidłowo działającą instalację gazową, a inne są bardzo odporne i jeżdżą niemal niezależnie od jakości sprzętu gazowego. W przypadku bardziej wymagających jednostek należy zakładać dobry, zwykle droższy osprzęt LPG, który zapewni silnikom parametry pracy zbliżone do tych, które występuje przy zasilaniu benzyną. Dobry mechanik powinien powstrzymać klienta przed nieuzasadnioną oszczędnością!

Odpowiednia instalacja - wysoki komfort

W autach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny możliwość konfiguracji instalacji LPG jest bardziej ograniczona. W ich przypadku oprogramowanie jest opracowane specjalnie do współpracy z wybranym silnikiem. Konieczne są komponenty instalacji z najwyższej półki "nadążające" za układem wtrysku benzyny, który w takich silnikach często wykonuje po kilka operacji na jeden cykl pracy silnika. Stąd wyższe ceny - rzędu 3-4 tysięcy złotych za instalację do silnika 4-cylindrowego. Odpowiednia instalacja nie tylko nie zrobi krzywdy silnikowi, zapewni również wysoki komfort jazdy i spodziewaną oszczędność. W wielu wypadkach można zdecydować się na instalację bezpośredniego wtrysku gazu, która umożliwia całkowitą rezygnacje z jazdy na benzynie. Jej cena jest jednak niemal 2-krotnie wyższa i w wielu wypadkach taki wydatek się nie opłaca.

Istotną sprawą jest też dobór zbiornika odpowiedniej wielkości i kształtu, abyśmy nie byli zmuszani do częstego tankowania, co obniża komfort korzystania z LPG, zachowując przy tym odpowiednią przestrzeń bagażową. Do wyboru mamy butle toroidalne (zakładane we wnęce na koło zapasowe), okrągłe montowane pionowo, butle zakładane pod podwoziem (np. w koszu na koło zapasowe) i cylindryczne.

Opłacalność i odpowiedni warsztat

Bardzo ważnym kryterium przy wyborze określonej instalacji jest jej opłacalność. Instalacja gazowa nie służy przecież do tego, by podziwiać jej wyrafinowane rozwiązania techniczne, ale by dzięki niej oszczędzać. Zamiast 5 tysięcy złotych, lepiej wydać 2,5. Szczególnie, gdy oszczędność ta nie szkodzi silnikowi, a działanie instalacji gazowej jest sprawne i prawidłowe.

Odpowiedniego warsztatu warto poszukać w internecie. Na forach nie brakuje wpisów w rodzaju "w tym warsztacie zagazowałem już trzy samochody, od 8 lat jeżdżę na STAG-u i nie mam problemów". Dobrze brać pod uwagę montaż popularnej instalacji w warsztacie sieciowym (np. Autoryzowane Serwisy STAG), co umożliwia jej serwisowanie w różnych punktach na terenie całego kraju. Pojawiają się oferty ochrony gwarancyjnej na kilka lat (czasem nawet 8!), co daje pewność, że sprzęt jest wysokiej jakości. Właśnie takich ofert warto szukać.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]


1506 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39