W środę (13.05) rząd zapowiedział zniesienie zakazu działalności branży gastronomicznej. Restauracyjnych posiłków nie musimy jeść już tylko na wynos. Będzie można wybrać się do kawiarni czy baru oraz posiedzieć w ogródkach gastronomicznych.
Wizyta w restauracji nie będzie jednak już taka sama, jak przed epidemią.
Pierwsza nowość już przy wejściu
Od razu po wejściu na teren lokalu klient musi obowiązkowo wykonać dezynfekcję rąk. Potem ma być doprowadzany do konkretnego wolnego stolika.
W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby: uporczywego kaszlu, złego samopoczucia czy trudności w oddychaniu, klient w ogóle nie zostanie wpuszczony na teren lokalu.
Właściciele lokalu muszą trzymać się założenia, że w pomieszczeniu nie może przebywać więcej niż 1 osoba na 4 m2. Przy wejściu powinna być umieszczona informacja na ten temat, a obsługa na bieżąco ma kontrolować maksymalną liczbę gości.
Zachowaj odległość
Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić minimum 2 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia przegrodami o wysokości minimum 1 m ponad blat stolika.
Z pewnością niełatwą do wyegzekwowania będzie zasada, że przy jednym stoliku siedzieć blisko siebie może wyłącznie rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku przy stoliku powinny być pojedyncze osoby, chyba że odległości między nimi wynoszą minimum 1,5 m i nie siedzą oni naprzeciw siebie. Wyjątkiem są stoliki, w których zamontowano przegrody pomiędzy osobami, np. z pleksi.
Restauratorzy przed otwarciem swoich lokali muszą wykonać szereg oznaczeń. By klienci stojący w kolejce zachowywali 2-metrową odległość, powinny pojawić się np. naklejki na podłodze lub stojące znaki. Ponadto na zewnątrz lokalu muszą być wyznaczone bezpieczne strefy dla gości oczekujących na wejście, zaś na podłodze lokalu strefy zapewniające zachowanie odpowiednich odległości (nie dotyczą one rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym), uwzględniając ogródki zewnętrzne.
Ciągła dezynfekcja
W obszarze sali jadalnej, przy punktach składania zamówień, kasach oraz przy wyjściu z toalet muszą być udostępnione dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk.
Po zakończeniu obsługi, po każdym gościu, zawsze będzie zdezynfekowany stolik, a po tym zostanie oznaczony napisem "zdezynfekowano". Jeśli zdecydujemy się na jedzenie na miejscu, dania będą zawsze przynoszone na tacach, a ich mycie i dezynfekowanie będzie obligatoryjne każdorazowo po użyciu.
Ponadto obsługa musi dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut.
Przy dotykowych ekranach do składania zamówień powinien znajdować się dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki a powierzchnia ekranów musi być kilka razy dziennie dezynfekowana.
W łazienkach nie będzie można używać suszarek nadmuchowych, a do wycierania rąk należy stosować wyłącznie papier. Zalecono też wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących: mycia i dezynfekcji rąk oraz zdejmowania i zakładania rękawiczek i maseczki.
Rekomenduje się też, w miarę możliwości, stałe wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.
Bez maseczek i bez samoobsługi
Noszenie osłon ust i nosa oraz rękawiczek w przypadku gości lokalu gastronomicznego zajmujących miejsca siedzące i w trakcie konsumpcji nie jest wymagane.
W restauracjach nie będą mogły funkcjonować przestrzenie samoobsługowe, w tym bary sałatkowe, bufety oraz dozowniki do samodzielnego nalewania napojów. Z sali jadalnej znikną dodatki typu cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki czy serwetniki - te rzeczy powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.
W usłudze na wynos wydawanie zamówień ma odbywać się bezkontaktowo, na ladzie, w torbach.
Jak z pracą kelnerów?
Pracodawca jest obowiązany zapewnić obsłudze, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
Właściciel lokalu powinien zapewnić odległość 1,5 m między stanowiskami pracy, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni.
Pracodawca powinien ustalić stałe, jak najrzadsze zmiany pracowników, ograniczyć interakcje personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnić czyszczenia i mycie pomieszczeń pomiędzy zmianami. Musi też przypomnieć pracownikom zasady higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk i o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Pracownicy lokalu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy.
W przypadku objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć
pracownika od pracy i odesłać transportem indywidualnym (własnym lub sanitarnym) do domu lub w oczekiwaniu na transport odizolować od innych osób i wstrzymać przyjmowanie klientów.
24@bialystokonline.pl