- Najczęstszym powodem, dla którego turyści odwiedzają Podlasie jest aktywny wypoczynek - mówił Romuald Ziółkowski z Katedry Turystyki i Rekreacji Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej. - Przyjeżdżającym do nas zależy na aktywnym poznawaniu. Powinniśmy więc iść w kierunku oferty produktowej - pobytów weekendowych czy tygodniowych. Podpowiadać, co ciekawego robić w każdej części województwa.
Na aktywny wypoczynek radził też postawić Dariusz Kużelewski, prezes Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku. - Nigdy nie wygramy z morzem czy górami. Możemy jednak promować aktywny wypoczynek, specyficzną podlaską kuchnię. Ważna jest też baza turystyczna i noclegowa.
Uczestnicy debaty przyznali, że nasze województwo w ciekawy sposób promowało swoją różnorodność [kampania w ogólnopolskich mediach, m.in. z przykuwającym uwagę spotem - red.]. Zawsze jednak mogłoby być lepiej. Przeszkodą są tutaj ograniczone fundusze. Romuald Ziółkowski podkreślał, że coraz więcej wiemy o swoim regionie, doceniamy to, co mamy i utożsamiamy się z Podlasiem.
Debata była częścią projektu "Żubrem przez Europę - Podlasie atakuje", którego głównym celem jest promocja regionu podlaskiego i zwiększenie turystyki napływowej na tereny Podlasia w środowisku lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Zaangażowali się w niego m.in. wolontariusze z Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku. W ramach projektu zaplanowana jest m.in. podróż "Żubrobusem" dookoła Europy. W ciągu 30 dni odwiedzi on 20 państw. W trakcie podróży odbędzie się szereg happeningów, spotkań z mieszkańcami stolic europejskich, degustacja regionalnych przysmaków, a także przeprowadzona zostanie ankieta na temat świadomości Europejczyków dotyczącej Podlasia.