Centrum logistyczne na terenie dawnej cukrowni
Krajowa Spółka Cukrowa S.A., na bazie istniejącej infrastruktury byłej Cukrowni Łapy, ma zamiar wybudować centrum logistyczne. Szacuje się, że inwestycja wyniesie około 8 mln zł.
Inwestorzy uważają, że położenie Łap, dostępność do bocznicy kolejowej, zasoby magazynowe, możliwości adaptacji terenów są doskonałym miejscem do rozwoju działalności logistycznej. Łapy mają też atrakcyjne położenie w kontekście powstającej Via Carpatia - międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski. Owa trasa, zgodnie z założeniami, ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów, Słowację do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Produkcja cukru zakończyła się w Cukrowni Łapy w 2008 r. Od 2013 r. silosy, magazyny czy pakownie stanowią zaplecze składowe dla oddziałów Krajowej Spółki Cukrowej. W ciągu 11 lat nakłady remontowo-inwestycyjne przeznaczone na magazyny przekroczyły kwotę 4,7 mln zł.
Już są prowadzone pierwsze prace projektowe
Aktualnie prowadzone są prace projektowe, które mają na celu uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę części budynków i budowę nowej hali. Ma tam powstać nowoczesny magazyn do przechowywania artykułów spożywczych, który będzie skomunikowany z pakownią i silosami, gdzie składowany jest cukier. Przebudowane mają też być instalacje zapewniające dostawę mediów, np. energii elektrycznej i cieplnej oraz wentylacji.
- Do końca czerwca 2019 r. powinny zostać zakończone prace projektowe i złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę nastąpi wybór wykonawcy prac budowlanych. KSC zamierza rozpocząć budowę w październiku 2019. Zgodnie z założeniami zakończenie prac przewidywane jest na przełomie 2020/2021 – powiedział Zdzisław Salus, Członek Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.
Planowana powierzchnia budynków, po otwarciu Centrum Logistycznego, ma wynieść 4 tys. m2.
Tereny pofabryczne byłej cukrowni były dotychczas sukcesywnie zbywane. Powstały tam tereny inwestycyjne w ramach Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN oraz na rzecz lokalnych przedsiębiorców. Wciąż funkcjonuje tam bocznica kolejowa, która wykorzystywana jest na rzecz łapskich firm.
justyna.f@bialystokonline.pl