Spora inwestycja kolejowa w regionie i miliony na kolejny odcinek trasy Rail Baltica

2024.11.05 13:40
Większa kontrola nad kursowaniem pociągów i wzrost bezpieczeństwa – to nadchodzące efekty naszej inwestycji w Augustowie. Dodatkowo są pieniądze na kolejny odcinek trasy Rail Baltica.
Spora inwestycja kolejowa w regionie i miliony na kolejny odcinek trasy Rail Baltica
Fot: Tomasz Łotowski/PKP PLK S.A.
Stacja Augustów

Białystok - Knyszyn

PKP Polskie Linie Kolejowe uzyskały dofinansowanie na prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na trasie Białystok – Osowiec, odcinek Białystok - Knyszyn. Jego wartość wyniosła 223 miliony euro.

W ramach inwestycji na trasie Białystok – Knyszyn planowana jest między innymi modernizacja około 23 kilometrów linii kolejowej, w tym dobudowa drugiego toru co wpłynie na poprawę przepustowości tej trasy. Inwestycja obejmuje także budowę ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań, co usprawni podróże oraz zwiększy bezpieczeństwo na międzynarodowym korytarzu.

Kompleksowo zmodernizowane zostaną dwie stacje: Białystok Starosielce i Dobrzyniewo Duże. Jednocześnie poprawi się standard trzech przystanków osobowych: Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Nowe centrum sterowania ruchem

PKP PLK zapowiada dużą inwestycję w regionie.

Ruch kolejowy na stacjach Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanku Szczepki będzie nadzorowany z nowego miejscowego centrum sterowania, które powstanie w Augustowie. Zamiast dotychczasowych osobnych nastawni, wprowadzone zostanie sterowanie z jednej lokalizacji. Skorzystają i podróżni i kolejarze – zmiana zapewni lepszy nadzór nad kursowaniem pociągów na linii z Sokółki do Suwałk. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów.

- Podpisaliśmy umowę na projekt i realizację prac wartych 74 miliony złotych, które wykona firma KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji S.A. Na wszystkich wymienionych stacjach zostaną zainstalowane nowoczesne, elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To duża zmiana jakościowa, zarówno pod względem obsługi, jak i kontroli nad urządzeniami. Skuteczną komunikację i przesyłanie danych zapewni światłowód, który ułożymy wzdłuż całej linii kolejowej. Również remont torów na przystanku Szczepki umożliwi krzyżowanie się pociągów, co poprawi przepustowość linii na tym odcinku - wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na peronach w Augustowie mieszkańcy i turyści zyskają dostęp do Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Na pozostałych stacjach objętych inwestycją będą instalowane nowe zegary i megafony.

W ramach prac planowana jest też wymiana urządzeń na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych oraz podłączenie kolejnych czternastu przejazdów do centrum sterowania, co przełoży się na wzrost bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg i torów.

- Budowa centrum sterowania w Augustowie to nasz kolejny krok dla poprawy standardu podróży na linii kolejowej Sokółka – Suwałki. W ramach tzw. programu przystankowego zmodernizowaliśmy dziesięć peronów na stacjach i przystankach na linii kolejowej nr 40. Jest wygodniej i bezpieczniej, a w planach na najbliższą przyszłość mamy jeszcze budowę parkingów przy stacji Sidra i przystanku Augustów Port - dodaje Tomasz Łotowski.

Prace w Augustowie będą realizowane w ramach projektu "Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów - etap I" jako zadanie: "Zabudowa urządzeń zdalnego sterowania na st. Augustów i włączenie do sterowania stacji Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i Szczepki". Inwestycja finansowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

1059 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39