
Koniec z uciążliwym gwizdem
Mieszkańcy domów zlokalizowanych w pobliżu przejazdów kolejowych mogą odetchnąć z ulgą. Od kilku dni obowiązują nowe przepisy, które znacząco ograniczają obowiązek nadawania głośnego sygnału dźwiękowego "Baczność" (Rp1) przez maszynistów. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, podpisanej przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Dotychczas maszyniści zobowiązani byli do nadawania charakterystycznego sygnału dźwiękowego przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, bez względu na to, czy był on zabezpieczony szlabanami, światłami czy sygnalizacją dźwiękową. Od teraz ten obowiązek zostaje zniesiony – sygnał Rp1 "Baczność" będzie podawany wyłącznie przed przejazdami nieposiadającymi żadnych zabezpieczeń.
To ogromna zmiana dla wielu mieszkańców, którzy przez lata skarżyli się na hałas dochodzący z torów, szczególnie w godzinach nocnych. Przykładowo – na trasie Warszawa – Poznań – Zachodnia Granica maszynista wcześniej musiał uruchamiać sygnał 139 razy. Po zmianach – zaledwie 9.
Nowelizacja korzystna nie tylko dla mieszkańców
Zmiany w przepisach to nie tylko ukłon w stronę mieszkańców, ale także odpowiedź na postulaty branży kolejowej. Nowelizacja wprowadza wiele rozwiązań technicznych usprawniających codzienne funkcjonowanie kolei i poprawiających przepustowość linii oraz bocznic – szczególnie w sytuacjach awaryjnych.
Do najważniejszych z nich należą:
- wprowadzenie nowych tablic hamowania (od grudnia 2025 r.),
- wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych przy przewozie towarów niebezpiecznych,
- podniesienie do 60 km/h maksymalnej prędkości jazdy pociągów pasażerskich bez znajomości szlaku,
- zwiększenie dopuszczalnej prędkości po zatrzymaniu przed semaforem "Stój" (S1) oraz na sygnał zastępczy (Sz) do 40 km/h,
- zniesienie obowiązku oględzin technicznych pociągów przekraczających 120 km/h na stacjach zwrotnych,
- umożliwienie konduktorom podawania sygnałów odjazdu pociągu (dotychczas tylko kierownik pociągu),
- możliwość stosowania nowych wskaźników i tablic zamiast malowania masztów semaforów.
Większość nowych przepisów zacznie obowiązywać w ciągu dwóch tygodni od publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią nowe tablice hamowania, które zostaną wdrożone 14 grudnia 2025 r. wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
To kolejny krok w stronę nowoczesnej i bardziej przyjaznej kolei – zarówno dla podróżnych, jak i dla mieszkańców terenów sąsiadujących z infrastrukturą kolejową.
ewa.reducha@bialystokonline.pl