Zgłoszenie narodzin dziecka to obowiązek – rodzice na jego dopełnienie mają 21 dni od otrzymania karty urodzenia. Nie każdy obowiązek musi być jednak uciążliwy. Zgłoszenie narodzin nowego członka rodziny jest bardzo proste. Najłatwiej i najszybciej można to zrobić przez internet – na gov.pl.
Fot: pixabay.com
W telewizji i internecie możecie obejrzeć najnowszy spot Ministarstwa Cyfryzacji, który zachęca do skorzystania z możliwości zgłoszenia narodzin nowego członka rodziny przez internet. To kolejna odsłona kampanii „e-Polak potrafi!”.
- Zgłoszenie narodzin dziecka oraz wiele innych spraw teraz załatwisz online. e-Polak potrafi! Sprawdź na GOV.pl – mówi ambasador kampanii aktor Michał Czernecki w nowym spocie.
Na portalu GOV.pl znajdziemy e-usługę: Zgłoś urodzenie dziecka. Dzięki niej, bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze dnia i nocy, zarejestrujemy w urzędzie córkę lub syna.
- Nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch zostanie zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Oczywiście wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Co jest potrzebne, by zgłosić narodziny dziecka?
Rodzic, który będzie zgłaszał narodziny malucha powinien mieć profil zaufany, smartfon lub komputer i oczywiście dostęp do internetu.
Jeśli nie ma profilu zaufanego, założy go od ręki. Jak to zrobić – tłumaczy Michał Czernecki w filmowym instruktażu:
Cały proces zgłaszania to tylko pięć kroków. Oto one:
Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.
Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.
Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka (w tym imię!).
Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.
W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień.
Paulina Górska
24@bialystokonline.pl
24@bialystokonline.pl