Hajnówka ma nowe logo. Jest bardzo pogodne

2019.10.30 12:55
Propozycja hajnowianki Agaty Łukszy wygrała konkurs na logo Hajnówki. Jury doceniło jej pracę najbardziej spośród 90 nadesłanych.
Hajnówka ma nowe logo. Jest bardzo pogodne
Fot: materiały organizatora
Agata Łuksza

Miasto Hajnówka oraz Ośrodek Wspierania Organizacji Pozarządowych na początku września ogłosili konkurs na znak graficzny, którym będą oznaczane lokalne produkty i inicjatywy. Konkurs był częścią trzyletniego projektu "Hajnówka OdNowa. Kooperacja w rewitalizacji - doświadczenia z Reggio Emilia".

Hajnowianka trafiła w sedno

Teraz znamy już zwyciężczynię – została nią Agata Łuksza. Graficzka z Hajnówki pokonała 64 profesjonalistów i amatorów z całej Polski, którzy nadesłali w sumie 90 prac. Wyniki ogłoszono 28 października w Hajnowskim Domu Kultury.

- Nawiązanie do istniejącego logotypu miasta było jak najbardziej zamierzone. Chciałam, by znak z nim korespondował i był jego dynamiczniejszą, bardziej energetyczną i pogodniejszą wersją – mówi autorka zwycięskiego projektu, która na co dzień prowadzi Pracownię Bobra. Przyznała, że do udziału w konkursie namówili ją znajomi: - Zarwałam weekend i w ostatniej chwili wysłałam swoje zgłoszenie. Kiedy zadzwonił telefon z urzędu z informacją, że wygrałam, w pierwszej chwili pomyślałam, czy aby nie zalegam z jakimiś opłatami.

Główna nagroda, którą zdobyła, wynosi 4 tys. zł. W jej prostym logo można doszukać się nawiązań do lokalnej architektury i podlaskiej ornamentyki, do ludowego rękodzieła i oczywiście do przyrody. Widać na nim liście, słońce, krzyż, który nie jest przypisany do tylko jednego z chrześcijańskich kultów.

Konkursowe jury przyznaje, że było bardzo zdziwione, ale pozytywnie, kiedy już po dokonaniu wyboru otworzyło kopertę o numerze 43 i zwyciężczynią okazała się hajnowianka.

- Nie miało to na nasz werdykt żadnego wpływu, ale to znamienne, że tak właśnie się stało – komentował przewodniczący jury prof. Jarosław Perszko, prorektor Politechniki Białostockiej. – Wybraliśmy trzy ciekawe projekty, ale nasza decyzja była jednoznaczna. Zwycięska praca była bezkonkurencyjna. Przy bardzo uproszczonej formie graficznej niesie ogromny potencjał przekazu.

Wysoki poziom

Prof. Perszko podkreślał, że poziom był bardzo wysoki. Dlatego przyznano jeszcze dwa wyróżnienia. Otrzymali je Błażej Krzepina ze Szczecina oraz Maciej Burda z Poznania. Organizatorzy nie spodziewali się, że na konkurs napłynie aż 90 prac z różnych stron Polski.

- Okazało się to też znakomitą promocją dla miasta – przyznała Magdalena Chirko, członek jury i przedstawiciel Urzędu Miasta w Hajnówce. – Wiele osób musiało wejść na stronę, przeczytać regulamin, zobaczyć, co się u nas dzieje, czym żyjemy.

Celem projektu "Hajnówka OdNowa. Kooperacja w rewitalizacji - doświadczenia z Reggio Emilia" jest zaktywizowanie lokalnych organizacji społecznych i zaangażowanie ich w rewitalizację zagrożonego degradacją miasta. Znak graficzny zaprojektowany przez Agatę Łukszę posłuży głównie do sygnowania produktów wytworzonych przez podmioty ekonomii społecznej, które działają na terenie Hajnówki.

- Laureatka doskonale pokazała to podczas swojej prezentacji. Logotyp może się znaleźć np. na wydawnictwach, w filmach, rękodziele czy na wyrobach spożywczych, np. miodach, herbatach itd. – wyjaśnia Katarzyna Łotowska, prezes Ośrodka Wspierania Organizacji Pozarządowych, który jest liderem projektu. – Chcielibyśmy, by mieszkańcy miasta z chęcią z niego korzystali i utożsamiali się z jego przekazem. Przy takim pogodnym i ciekawym motywie jest na to duża szansa.

Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl
1490 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39