Pierwszym etapem tworzenia kodeksu savoir vivre'u w podróży był panel fokusowy, do którego spółka PKP Intercity zaprosiła m.in. osoby niepełnosprawne, rodziny z dziećmi, seniorów czy studentów. Następny etap akcji odbył się na Facebooku, gdzie internauci mogli wziąć udział w głosowaniu na najczęstsze i najbardziej uciążliwe zachowania w trakcie jazdy pociągiem. Sonda trwała od 20 do 30 czerwca.
W głosowaniu wzięło udział ponad 3 tys. osób. Więcej niż połowę ankietowanych irytują głośne rozmowy współpodróżnych lub przez telefon. Internauci za drażniące uznali również zdejmowanie butów, pozostawianie śmieci w przedziale czy zajmowanie miejsc siedzących bagażem. Około 100 osób podzieliło się także historiami z podróży. Okazało się, że zdarzają się też takie sytuacje, kiedy osoby w jednym przedziale spożywają posiłek typu fast food lub nawet obcinają paznokcie w trakcie jazdy.
Kodeks kulturalnego podróżowania jest jednym z elementów akcji "Stefa kulturalnego podróżowania", jaką przeprowadziło PKP Intercity. Znajdziemy w nim także zapisy o konieczności posiadania słuchawek, jeśli chce się słuchać głośnej muzyki, o tym, by nie kłaść nóg na siedzeniu czy też o spożywaniu posiłków w taki sposób, aby zapach nie przeszkadzał innym podróżującym.
Władze spółki mają nadzieję, że opracowane zasady wpłyną na zwiększenie komfortu podróży i będą charakterystyczne dla środka transportu, jakim jest pociąg.
kamila.ausztol@bialystokonline.pl