Fulfillment – czym jest i kiedy warto skorzystać?

2024.08.13 07:06
Każdy, kto prowadzi biznes e-commerce, wie, o jak wiele aspektów trzeba zadbać w ramach tej działalności. Sprzedaż wymaga mnóstwa aktywności logistycznych, nad którymi trudno zapanować w pojedynkę. Jedno z rozwiązań stanowi fulfillment. Co to takiego i co należy o nim wiedzieć?
Fulfillment – czym jest i kiedy warto skorzystać?
Fot: freepik.com

Co to jest fulfillment?

Fulfillment to proces oddelegowania działań logistycznych sklepu internetowego do firmy zewnętrznej. Obejmuje on wszystkie kroki związane z realizacją zamówienia – od momentu otrzymania go, aż po doręczenie do klienta. Usługi te zapewniają przedsiębiorstwa specjalizujące się w logistyce i zarządzaniu, co pozwala sprzedawcom skupić uwagę na innych aspektach prowadzenia biznesu takich jak marketing.

W ramach fulfillmentu właściciel sklepu oddaje firmie zewnętrznej nawet magazynowanie towarów. To przedsiębiorstwo musi zadbać o niezbędne warunki, właściwą temperaturę czy wilgotność, które będą dopasowane do charakterystyki artykułów.

Obowiązki firmy logistycznej to zatem:
- przetwarzanie i pobieranie zamówień składanych w sklepie online;
- przechowywanie i zarządzanie stanami magazynowymi;
- kompletowanie przesyłek według zamówień konsumentów i wytycznych sprzedawcy;
- organizacja wysyłki i udostępnienie opcji śledzenia;
- doręczanie zakupów do klientów lub punktów odbioru;
- realizacja ewentualnych zwrotów i reklamacji.

Sporo cennych informacji dla wszystkich zainteresowanych tematem znajduje się w artykule na stronie https://blog.sky-shop.pl/fulfilment/ . Można tam przeczytać m.in. o tym, czy warto skorzystać z takiej usługi. To rady przydatne zarówno dla sprzedawców z Białegostoku, jak i całej Polski.


Wady i zalety fulfillmentu

Outsourcing działań logistycznych pozwala skupić się na wielu innych, równie ważnych w rozwoju firmy aspektach biznesu. Należą do nich takie kwestie jak:

- marketing – reklama i content marketing zajmują sporo czasu. Są one kluczowymi narzędziami w budowaniu wizerunku, zdobywaniu nowych klientów i wzmacnianiu zaufania do marki. Kampanie wymagają szczegółowego planowania, pilnowania terminów i realizacji. Należy analizować konkurencję, docierać do grup docelowych i działać w social mediach;

- rozwój produktów – właściciele firm mogą skupić się na innowacjach, wprowadzaniu nowych rozwiązań, tworzeniu nowych kolekcji artykułów. Mają także więcej czasu na planowanie akcji sezonowych, optymalizację asortymentu i uwzględnianie niezbędnych modyfikacji na bazie opinii klientów;

- analiza wyników i planowanie zmian – monitorowanie sprzedaży to klucz do wdrażania potrzebnych korekt w działaniu. Kompleksowe zajęcie się wszystkimi aspektami e-commerce wymaga ogromnego zaangażowania.

Profesjonalne firmy logistyczne cechują się wysokim standardem usług. Wpływa to na zadowolenie klientów z zakupów. Konsumenci otrzymują paczki na czas, a zamówienie jest odpowiednio zapakowane i kompletne. Usługi outsourcingu łatwo skalować w zależności od zmian w sprzedaży, co jest szczególnie pomocne w okresach zwiększonego popytu takich jak sezon okołoświąteczny.

Współpraca z firmą fulfillmentową pomaga zredukować koszty związane z prowadzeniem sprzedaży online. Są to przede wszystkim opłaty za wynajmem magazynów, utrzymanie pracowników czy zakup opakowań na własną rękę. Specjaliści zawsze dopasowują przestrzeń magazynową do bieżących potrzeb przedsiębiorstwa.

Trzeba mieć na uwadze, że oddanie zarządzania procesem realizacji zamówień zewnętrznej firmie oznacza mniejszą kontrolę nad wszystkimi krokami. Należy sięgać po ofertę takich usługodawców, którzy dopasowują się dokładnie do wymagań sprzedawców, czyli np. personalizują przesyłki według ściśle określonych wytycznych.

Kiedy firma fulfillmentowa popełnia błędy w zamówieniach czy opóźnia wysyłkę, niezadowolenie klientów przełoży się na sprzedaż w sklepie online. To marka traci na wizerunku, a także konwersji, więc aby tego uniknąć, należy skrupulatnie podejść do poszukiwań idealnych partnerów do współpracy.

Mimo pewnych zagrożeń, które istnieją w każdej branży, fulfillment pozostaje kluczowym elementem strategii logistycznej wielu firm e-commerce. Zdecydowanie warto rozważyć taki krok w swojej działalności, ponieważ może znacznie przyczynić się do rozwoju całej marki i jej ekspansji na kolejne rynki.


Fulfillment – kiedy się sprawdzi?

Fulfillment jest dobrym rozwiązaniem przede wszystkim dla osób chcących jak najbardziej zoptymalizować procesy we własnym sklepie oraz zależy im na oszczędzeniu czasu i pieniędzy. To dobry krok dla firm, które w wyniku dynamicznego rozwoju, nie dają rady już terminowo realizować natłoku zamówień.

Proces ten sprawdzi się także w przypadku chęci podboju nowych rynków np. zagranicznych i w przedsiębiorstwach sprzedających wymagające w magazynowaniu towary (m.in. wielkogabarytowe).


Fulfillment a dropshipping

Fulfillment i dropshipping to dwa odrębne modele logistyczne wykorzystywane przez firmy e-commerce, ale niekiedy dropshipping może być alternatywą dla tego modelu logistycznego. To sposób na sprzedaż artykułów, dzięki której nie trzeba samodzielnie przechowywać i wysyłać towarów do klientów.

W ramach dropshippingu właściciel sklepu współpracuje z hurtownikami i producentami. Na bazie ich produktów tworzy asortyment, który sprzedaje konsumentom. Jego zakres obowiązków dotyczy w dużej mierze działań marketingowych, ponieważ całość realizacji przesyłek leży po stronie wytwórców towarów.

Każdy, kto chce spróbować swoich sił w dropshippingu, powinien zajrzeć do serwisu Sky-Shop. To niezwykle pomocna platforma, która zawiera bazę hurtowników z różnych kategorii rynku. Pozwala też ona na połączenie systemów sprzedażowych z tymi od producentów. Gromadzi masę poradników dla sprzedawców, które pomagają zarówno na początkowym, jak i zaawansowanym etapie rozwoju biznesowego.

Warto też zaznaczyć, że dropshipping idealnie nadaje się dla początkujących sprzedawców, ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych. Niski próg wejścia odróżnia go od usługi fulfillmentu, za którą jednak trzeba zapłacić i która być może lepiej sprawdzi się w przypadku średnich i dużych sklepów.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]


1760 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39