Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2024-10-04 - 2024-10-06
Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na IV edycję festiwalu Art Weekend, który odbędzie się od 4 do 6 października 2024!
4 października 2024 (piątek)
godz. 18:00 TEATR / TANIEC
Ich heiße Frau Troffea (40’)
- reżyseria: Sergey Shabohin
- produkcja: KALEKTAR
- koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie
- spektakl w języku białoruskim z polskimi i angielskimi napisami
- Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
- bilet: 30 zł
- spektakl dla widzów 16+
Uwaga! W spektaklu użyte jest migające światło o silnym natężeniu i głośne efekty dźwiękowe.
Na tydzień przed Festiwalem Marii Magdaleny w 1518 roku, Frau Troffea wyszła z domu przez podwórze i niespodziewanie dla siebie samej zaczęła gorączkowo tańczyć na jednej z wąskich strasburskich uliczek. Tańczyła cały dzień aż do późnego wieczora, a potem całą noc. Trzeciego dnia szalonego tańca była skrajnie wyczerpana, buty miała przesiąknięte krwią, ale nie mogła przestać. W końcu jej zaraźliwy taniec przetoczył się przez miasto i wywołał epidemię tańca, która przyniosła wiele ofiar.
Zanurzając się w historię Frau Troffea, performer opowiada o własnym doświadczeniu traumatycznej obsesji i nieustannego poszukiwania wolności, które wydaje się bolesne i śmiertelne. Szok wywołany oddzieleniem od domu i przeszłości, przymusową emigracją z Białorusi i poszukiwaniem siebie, sprawia, że rozpływa się całkowicie w atrakcyjnej berlińskiej kulturze rave. Magnetyzm techno przynosi zewnętrzną i wewnętrzną transformację imprezowicza. Pod wpływem silnego stresu wywołanego dopalaczami doświadcza nowej swobody komunikacji i ruchu. Przyspieszając, performer traci i odzyskuje precyzję ruchu, obserwuje reakcje ciała, wychwytuje krytyczne wskaźniki rytmu serca. To działanie zarówno fizjologiczne, jak i poetyckie, ujawnia różne wymiary artystyczne. Poprzez intensywną ceremonię ciała opowiadana jest historia choroby całego kraju i obsesyjnego poszukiwania lekarstwa w wolności.
- pomysł, reżyseria: Sergey Shabohin
- idea, wykonanie: Igor Shugaleev
- choreografia: Agnieszka Kryst
- muzyka: Mikita Bubashkin
- wizualizacja: Alexandra Kononchenko
- producentka: Marina Dashuk
godz. 20:00 TEATR / TANIEC
Silenzio! (60’)
- choreografia: Ramona Nagabczyńska
- produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
- Aula Wydziału Nauk o Edukacji UwB, ul. Świerkowa 20
- bilet: 40 zł
Silenzio! to spektakl stawiający pytania o zasadność kobiecych ról społecznych. Narzędziem do opowiedzenia historii o kobiecości ograniczanej konwencjami staje się opera wraz z towarzyszącymi jej od wieków elementami – potęgą głosu, tragikomizmem i przepychem symbolicznie zawartymi w barokowych sukniach artystek. Performerki doskonale operują żartem budując opowieść na kontrastach. Kiedy widz oczekuje, że zaczną tańczyć, one zastygają w bezruchu. Gdy liczy na poruszające libretto, otrzymuje zlepek abstrakcyjnych włoskich fraz. Tym samym tworzą feministyczny spektakl o stawianiu oporu przeciwko skostniałym regułom tego świata nakładanym na kobiety.
Silenzio! to pełne poczucia humoru przedstawienie igrające z oczekiwaniami widza i tym, co wypada kobietom.
- choreografia: Ramona Nagabczyńska
- performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska
- dramaturgia: Agata Siniarska
- muzyka: Lubomir Grzelak
- opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska
- scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
- współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka
- reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski
- krawiec: Emil Wysocki
- nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)
- produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
5 października 2024 (sobota)
godz. 15:30 TEATR
Syn (55’)
- produkcja: Teatr Wolność
- reżyseria: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
- Klub Fama, ul. Legionowa 5
- bilet: 30 zł
Spektakl dla widzów od 14. roku życia. W trakcie przedstawienia palone są papierosy. Spektakl z napisami w języku angielskim.
Spektakl powstał na bazie opowiadania Mirosława Miniszewskiego „Podmieniony Syn”.
Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to?
- reżyseria: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
- muzyka: Michał Górczyński
- wsparcie literackie i tekst piosenki: Malika Tomkiel
- scenografia i lalki: Karol Smaczny, Marcin Tomkiel
- głosów użyczyli: Danuta Kierklo, Paweł Aigner, Ryszard Doliński
- zdjęcia i montaż: Jakub Rutkowski
- obsada: Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel
Spektakl zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku i wsparciu Białostockiego Teatru Lalek.
6 października 2024 (niedziela)
godz. 17:00 TANIEC
Fearless (40’)
- koncepcja, choreografia, taniec: Gosia Mielech
- produkcja: DanceLab, Jaggy Polski
- Sala Forum, ul. Legionowa 5
- bilet: 40 zł
Strach – pierwotna emocja, która prowokuje destrukcję, ale także umożliwia przetrwanie. Strach, jako śliski twór, który pełza pod skórą, penetruje i zatruwa krew. Poznaj nieustraszoną dziewczynę, która wchodzi na ring, aby stoczyć walkę ze swoimi demonami, próbując zrozumieć genezę strachu. Jej litania przeciw strachowi, to: „Nie wolno się bać, strach zabija duszę. Strach to mała śmierć, a wielkie unicestwienie. Stawię mu czoło. Niech przejdzie po mnie i przeze mnie. A kiedy przejdzie, odwrócę oko swej jaźni na jego drogę. Którędy przeszedł strach, tam nie ma nic. Jestem tylko ja”. [Frank Herbert]
- koncepcja, choreografia, taniec: Gosia Mielech
- muzyka: Anna Suda / An On Bast
- projekt kostiumu: Kata Kwiatkowska, Gosia Mielech
- wykonanie kostiumu: Przemek Podolak / RAG, Marzanna Gruszczyńska
- reżyseria światła: Paweł Murlik
- aranżacja światła: Arkadiusz Kuczyński
- produkcja: DanceLab, Jaggy Polski
godz. 20:00 TEATR
Uroboros. Rewia na trzy aktorki (60’)
- reżyseria: Agata Koszulińska
- produkcja: Komuna/Warszawa
- Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1
- bilet: 40 zł
Punktem wyjścia do spektaklu są dwie kolekcje mody Alicji Tkaczyk, stworzone z odpadów oraz nasze osobiste relacje z ubraniami. Razem z projektem Change Now (Zmiana Teraz) zapraszamy na spektakl o obiegu materii w świecie, o sentymentalno-czułym podejściu do ubioru i przyjemności posiadania bez wyrzutów sumienia.
Staram się w swojej opowieści wychodzić poza dobrze znane (ekologiczne, ekonomiczne i postkolonialne) argumenty związane z potrzebą ograniczenia nadprodukcji. Odwołuje się do własnych emocji i tęsknot związanych z przedmiotami oraz poczuciem kontroli nad tym co konsumuję. Zanurzam się w przyjemności posiadania, która nie jest obarczona wyrzutami sumienia.
W realnym świecie trudno mi jest dzisiaj odnaleźć taką przyjemność. Nawet pobieżna znajomość systemów produkcji, marketingu i dystrybucji dóbr oznacza koniec niewinności. To ciężar, który wielu każe wychodzić na ulicę i krzyczeć – tak jak pewnemu naukowcowi, który rozumiejąc zbliżającą się katastrofę rzucił się do nawoływania, jak prorok apokalipsy będący na granicy między szaleństwem, a byciem jedynym zdrowym.
Ale więcej jest nas, cicho cierpiących strach i wyrzuty sumienia; jednego dnia stawiających sobie ekologiczne wyzwania, a drugiego kupujących tani, kolorowy, plastikowy szmelc.
Pozostawanie w niemocy jest nieznośne, stąd potrzeba tworzenia mikroutopii, będących jednocześnie realnymi mikrozmianami. W ramach tej pracy poszukuję czułości do ubrania, jako intymnego artefaktu będącego świadkiem historii.