"Spinka" dwóch inwestycji
Wiadukt w okolicy Uhowa właściwie spina dwie inwestycje. To brakujący element w ciągu nowo budowanej obwodnicy, która została zrealizowana w ramach sporego przedsięwzięcia na drogach wojewódzkich nr 682 i 681. Chodzi dokładnie o odcinek Markowszczyzna – Roszki Wodźki z obejściem Markowszczyzny, Turośni Dolnej, Uhowa, Łap, Płonki Kościelnej oraz wsi Roszki Wodźki.
Wiadukt powstaje jednak w ramach w ramach innego dużego projektu, a mianowicie prac na linii kolejowej E75 Czyżew – Białystok, które prowadzi PKP.
- Będzie to inwestycja niejako wyprzedzająca przed robotami torowymi - mówi Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK. - Ta inwestycja wpisuje się w program bezkolizyjnych połączeń drogowych przy skrzyżowaniu z linią kolejową. Sama linia jest projektowana i modernizowana dla ruchu do 200 km na godzinę - informuje.
Nie będzie skrzyżowań na poziomie szyn
Prezes PKP ma nadzieję, że budowany wiadukt nad torami powstanie bardzo szybko, jeszcze w tym roku. Sama inwestycja na torach planowana jest zaś na lata 2020 - 2023. W jej ramach zaprojektowane jest m.in. przejście podziemne, które umożliwi dojście do peronów i przystanków. Te wraz z wiaduktem znacząco przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa w okolicach Uhowa.
- Tak zmodernizowanych obiektów na odcinku od Czyżewa do Białegostoku będzie 33. Na całym odcinku od Czyżewa do Białegostoku nie będzie skrzyżowań na poziomie szyn - podkreśla prezes PKP.
- Nasz region jest teraz wielkim placem budowy kolei - komentuje wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś i przypomina, że inwestycja, którą uzupełni wiadukt to jedna z dwóch dróg w województwie podlaskim i we władaniu województwa, która ma dwa pasy ruchu.
- Staramy się to robić w standardzie dróg prawie ekspresowych - mówi Olbryś.
6 mld zł na inwestycje kolejowe
Wykonawcy prac na torach na linii E75 Czyżew – Białystok wciąż nie wybrano. Już dwukrotnie pojawiły się odwołania do rozstrzygnięcia przetargu. Obecnie drugie z nich jest w Krajowej Izbie Odwoławczej.
W tej chwili na inwestycje w Krajowym Programie Kolejowym jest 76 mld zł, z czego na te w województwie podlaskim 6 mld zł.
Wykonanie wiaduktu będzie kosztowało 12 mln zł brutto. Pracami zajmie się firma Budrex.
24@bialystokonline.pl